لینک های دسترسی

Breaking News

ایالات متحده و مصر خواهان گسترش همکاری علیۀ گروۀ دولت اسلامی اند


تحلیلگران میگویند با در نظر داشت تأکید هر دو جانب بر امنیت، مذاکرات موفقانه خواهد بود.
تحلیلگران میگویند با در نظر داشت تأکید هر دو جانب بر امنیت، مذاکرات موفقانه خواهد بود.

عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر روز دوشنبه با دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده ملاقات نمود. دو رهبر درین ملاقات در مورد گسترش همکاری های دوجانبۀ در جنگ علیۀ گروۀ دولت اسلامی مذاکره نمودند.

در ملاقات روز دوشنبه در قصر سفید، ترمپ گفت السیسی "کار های خارق العاده یی دریک وضعیت مشکل" انجام داده است. وی گفت که ایالات متحده اردوی اینکشور را به "عالی ترین سطح" بلند میبرد تا در مقابل جنگجویان گروۀ اسلامی جنگیده و متحدینش را حمایت نماید.

السیسی در اولین سفر رسمی اش به ایالات متحده گفت وی ارزش عمیق به "شخصیت منحصر به فرد" ترمپ داشته و از ترمپ بخاطر"موقف و ایستادگی قوی وی در مبارزه علیۀ پدیدۀ شیطانی دهشت افگنی" تحسین مینماید.

یک اعلامیۀ قصر سفید از پالیسی شدید مصر در جنگ مقابل دهشت افگنان قدر دانی نموده است. در اعلامیه ذکر شده که السیسی از زمان بقدرت رسیدنش بحیث ریس جمهور در سال ۲۰۱۴ قدم های جسورانه یی در یک سلسله از مسایل حساس برداشته است. درین اعلامیه که قبل از دیدار آقای ترمپ با رئیس جمهور مصر صادر شده بود گفته شده که «روابط دو کشور به طور تاریخی همواره با منافع امنیتی مشترک پیش رفته است".

اهداف مشترک

تحلیلگرانی که با صدای امریکا صحبت نموده اند میگویند که مذاکرات موفقانه خواهد بود. با در نظر داشت تأکید هر دو جانب بر امنیت معلوم میشود که روابط بین دوکشور بهتر از زمان بارک اوباما باشد.

اوباما کمک های ایالات متحده را به مصر بعد از کودتای نظامی برهبری السیسی که منجر به براندازی حکومت انتخابی محمد مرسی شد، قطع نمود. یکسال بعد السیسی بحیث رئیس جمهور انتخاب گردید. اوباما السیسی را به قصر سفید دعوت ننمود و بر سرکوبی اخوان المسلمین توسط رژیم نظامی انتقاد داشت. السیسی اخوان المسلمین را بحیث یک گروۀ دهشت افگنی می بیند.

قرار است رئیس جمهور ترمپ دو روز بعد از دیدار با عبدالفتاح السیسی، با پادشاه اردن به هدف کمک به حل اختلافات اسرائیل و فلسطینیان مذاکره و تبادل نظر نماید. گفته می‌شود رئیس جمهورامریکا احتمالاّ جمعه آینده نیز برای همین منظور میزبان رهبر فلسطینان باشد.

تحلیلگران این حرکات سیاسی را سرآغازی برای اعلام طرح رئیس جمهور ترمپ در مورد صلح شرق میانه می‌دانند و می‌ گویند این بار، احتمالاّ نقش خاصی به قاهره محول گردد.

برگردان: احد عزیززاده

XS
SM
MD
LG