لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ خواهان تغییر سیستم "انتخاب نامزد" جمهوریخواه شد


دونالد ترمپ، کاندید پیشتاز جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده
دونالد ترمپ، کاندید پیشتاز جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده

دونالد ترمپ، نامزد پیشتاز حزب جمهوریخواه، اینبار سیستم انتخاب نامزد حزب جمهوریخواه را به باد انتقاد گرفته گفت که جمهوریخواهان یک سیستم "بسیار نامطلوب" دارند و بهتر است این سیستم را تغییر دهند.

آقای ترمپ نحوۀ رای دهی نمایندگان انتخاباتی در وایومنگ و کلورادو را انتقاد کرد که در آن بدون برگزاری انتخابات مقدماتی میان حزبی، تمام ۳۴ نماینده رای خود را به کروز دادند.

آقای ترمپ گفت"این سیستم بسیار بسیار نامطلوب است. بهتر است سیستم را درست سازید به خاطریکه مردم رای شان را می خواهند، می خواهند رای دهند و به گونۀ واقعی کسی از آنان نمایندگی کند."

این میلیاردر امریکایی، با اظهارات جنجال برانگیز خود در مبارزات انتخاباتی، تااندازۀ زیادی نگرانی حزب جمهوریخواهان را برانگیخته که مبادا بتواند در ایالت های باقیمانده نیز انتخابات مقدماتی میان حزبی جمهوریخواهان را برنده شود.

ایالت وایومنگ که دارای ۱۴ نمایندۀ انتخاباتی است، بدون برگزار کردن انتخابات مقدماتی، ۴۷۵ فعال حزب جمهوریخواه با راه اندازی جلسۀ انتخاباتی حزبی، رای خود را به یک کاندید می دهند.

در حالیکه رقابت تنگاتنگ میان تدکرزو و دونالد ترمپ برای کسب نامزدی حزب جمهوریخواه جریان دارد، کروز نهایت تلاش می کند مانع کسب نمایندگان بیشتر توسط دونالد ترمپ، رقیب پیشتاز و هم حزبی وی گردد.

تدکروز آخرین تلاش هایش را برای مهار پیروزی ترمپ در اتنخابات مقدماتی به خرج می دهد.
تدکروز آخرین تلاش هایش را برای مهار پیروزی ترمپ در اتنخابات مقدماتی به خرج می دهد.

برای کسب نامزدی حزب جمهوریخواه در انتخابات نومبر ۲۰۱۶، به کسب ۱۲۳۷ نمایندۀ انتخاباتی آن حزب نیاز است. جمهوریخواهان در ماه جولادی در ایالت کلفلند با برگزاری جلسۀ انتخاباتی حزبی، نامزد آن حزب را برای انتخابات ماه نومبر انتخاب می کنند.

تدکروز، کاندید دیگر جمهوریخواه نهایت تلاش دارد تا با پیروزی در ایالت های با نمایندگان کمتر، فاصله اش را در داشتن نمایندگان انتخاباتی، با ترمپ کاهش دهد. کروز تاکنون به کسب ۵۵۹ نمایندۀ انتخاباتی موفق شده حالانکه ترمپ رای ۷۴۴ نمایندۀ انتخاباتی جمهوریخواه را با خود دارد.

در انتخابات میان حزبی چند ماه اخیر جمهوریخواهان، ترمپ توانسته در ۲۱ ایالت پیروز شود حالانکه تد کروز نمایندگان ۹ ایالت را به خود اختصاص داده است.

اما تفاوت میان این دو کاندید تنها ۲۰۸ نمایندۀ انتخاباتی است. به این معنی که اگر آقای ترمپ می خواهد رهبری حزب جمهوریخواه را در انتخابات به دست گیرد، باید پیش از ماه جولای رای نزدیک به ۶۰ درصد نمایندگان باقیمانده را از خود کند.

تدکروز، روز شنبه در وایومنگ گفت که این روند سیاسی وارد مرحلۀ دلچسپی شده است.

آقای کروز گفت "پس از رقابت میان هفده کاندید، امروز تنها دو تن به رقابت نهایی می پردازد. من و دونالد ترمپ. انچه مشاهده می کنیم؛ نه تنها در وایومنگ بلکه در تمام ایالات متحده اینست که همه متحد شده اند. ما متحد شده ایم. یکجا و در کنار هم ایستاده ایم."

اگر برندۀ رقابت های میان حزبی جمهوریخواهان، نتواند نامزد انتخاباتی را مشخص سازد، جلسۀ حزبی جمهوریخواهان در نهایت نامزد حزب جمهوریخواهان را انتخاب خواهد کرد.

اهمیت نیویارک برای کاندیدهای انتخاباتی

انتخابات مقدماتی میان حزبی روز سه شنبه ۱۹ اپریل، برای پیشتازان جمهوریخواه و دموکرات از اهمیت به سزای برخوردار است.

کاندیدهای دموکرات برای کسب رقم درشد ۲۹۱ نمایندۀ انتخاباتی به رقابت می پردازند حالانکه جمهوریخواهان تلاش خواهند کرد رای ۹۵ نمایندۀ انتخاباتی را به خود اختصاص دهند.

هیلری کلنتن که در هشت انتخابات مقدماتی اخیر، تنها به یک پیروزی دست یافته است، از دو هفته پیش زمانیکه انتخابات در وایومنگ برگزار شد، بدون توجه به آن، به نیویارک رفت و برای کسب پیروزی در آن ایالت به مبارزات و صحبت با مردم پرداخت.

دیدار هیلری کلنتن با شهروندان نیویارک پیش از انتخابات مقدماتی ۱۹ اپریل
دیدار هیلری کلنتن با شهروندان نیویارک پیش از انتخابات مقدماتی ۱۹ اپریل

خانم کلنتن، روز شنبه در گرد همایی انتخاباتی شهر سانفرانسیسکو کالیفورنیا از اینکه مردم شهر لاس انجلس از کارکرد های دونالد ترمپ انتقاد کردند، استقبال کرد.

خانم کلنتن گفت "شخصاً از شیوۀ سخنرانی طرف مقابل بسیار غمگین استم. ترمپ، افرادی سخت کوش - مکسیکویی و حتی آنعده کارگرانی را که در شرکت های خودش کار می کنند، جنایتکار خطاب می کند.؛

وزیر پیشین خارجۀ ایالات متحده گفت "ترمپ مردم را فقط علیه یکدیگر تحریک می کند. باید متوجه حرفهایش در مورد زنان هم بود. وقتی در بارۀ مسلمانان صحبت می کند، به بسیاری مسایل بنیادی تماس می گیرد. پس باید متوجه اتحاد کشور مان باشیم."

دیدار برنی سندرز با پاپ فرانسیس

اما در این گیر و دار انتخاباتی، برنی سندرز دموکرات روز شنبه در مهمانخانۀ واتیکان، با پاپ فرانسیس، ملاقات کرد.

پاپ پس از ملاقات با این کاندید دموکرات گفت که صحبت هایش با سندرز در مورد سیاست نبوده و هر کسی که همچو تصوری داشته باید "یک روانشناس را ببیند."

آقای سندرز، در یک مصاحبه، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک های جهان را "یک مرد زیبا" خوانده گفت "من کاتولیک نیستم اما یک نوع درخشندگی در وی به چشم می خورد."

برنی سندرز، رهبر کاتولیک های جهان را "مرد زیبا" خواند.
برنی سندرز، رهبر کاتولیک های جهان را "مرد زیبا" خواند.

برنی سندرز تعهد کرده در صورتیکه به قصرسفید راه یابد، در بهبود وضع زندگی طبقۀ متوسط و کارگر که به باور آقای سندرز، به آنان توجهی صورت نگرفته است؛ نهایت تلاش خود را خواهد کرد.

برنی سندرز در هشت انتخابات مقدماتی دموکرات ها، توانسته است هفت پیروزی کسب کند اما تاهنوز هم شمار نمایندگان انتخاباتی سندرز در مقایسه با خانم کلنتن کم است.

یک کاندید دموکرات برای کسب رهبری حزب در انتخابات ریاست جمهوری به کسب ۲۳۸۳ نمایندۀ انتخاباتی نیاز دارد که هیلری کلنتن تاکنون رای ۱۷۵۸ نمایندۀ انتخاباتی را با خود دارد حالانکه برنی سندرز به کسب رای ۱۰۷۶ نمایندۀ انتخاباتی موفق شده است.

XS
SM
MD
LG