لینک های دسترسی

Breaking News

انتخابات والیان ویرجینیا و نیوجرسی در امریکا؛ پیام آن به دموکرات‌ها


گلن یانگکین (راست) و تری مک‌آلیف دو رقیب در انتخابات والی ویرجینیا
گلن یانگکین (راست) و تری مک‌آلیف دو رقیب در انتخابات والی ویرجینیا

در انتخابات والیان در ایالت‌های ویرجینیا و نیوجرسی در امریکا، گلن یانگکین جمهوریخواه در ایالت ویرجینیا در برابر تری مک‌آلیف رقیب دموکرات‌اش برنده پیش‌بینی شده است و جک چیتاریلی جمهوریخواه در ایالت نیوجرسی بر فل مورفی، رقیب دموکرات خود پیشی دارد، هرچند نتایج نیوجرسی هنوز نهایی نشده است.

پیروزی نامزد جموریخواه به صفت والی در ایالت ویرجینیا، جاییکه جو بایدن، در انتخابات ۲۰۲۰ برندۀ آن شده بود، برای دموکرات‌ها زنگ خطری را به صدا در آورده است.

انتخاب والی ویرجینیا که یکسال پس از انتخابات ریاست جمهوری و یک سال پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای کانگرس امریکا برگزار می‌شود، نخستین فرصت برای حزب مخالف رییس جمهور است تا حزب بر سر اقتدار را در انتخابات میان‌دوره‌ای کانگرس به چالش بکشد.

در حال حاضر دموکرات‌ها در هر دو مجلس کانگرس ایالات متحده اکثریت دارند، اما با تفاوت بسیار اندک؛ دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان پنج کرسی و در مجلس سنای ایالات متحده فقط یک کرسی بیشتر از جمهوریخواهان در اختیار دارند.

در صورتیکه انتخابات میان‌دوره‌ای کانگرس در سال ۲۰۲۲ نیز به منوال کنونی پیش‌برود، حزب بر سر اقتدار دموکرات امریکا کرسی‌های زیادی را در کانگرس از دست خواهد داد.

حزب دموکرات از سال ۲۰۰۹ به اینسو برندۀ تمام انتخابات ایالتی در ویرجینیا بوده و نیز در چهار دور گذشتۀ انتخابات ریاست جمهوری، این ایالات به نامزد دموکرات رای داده است.

آموزش، نژاد و اقتصاد

انتخابات والی ویرجینیا درسی به جمهوریخواهان داد که باید در انتخابات میان‌دوره‌ای سال آینده تمرکز بر اقتصاد، آموزش و حتا نژاد را نادیده نگیرند.

در جریان کارزار انتخاباتی در ویرجینیا، دموکرات‌ها تلاش داشتند تا آقای یانگکین را نسخۀ دیگر دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده معرفی کنند، اما این مناظرات تاثیری بر تصمیم‌گیری رای‌دهندگان این ایالت برجانگذاشت.

نتایج نشان می‌دهد که ۱۷ درصد راید‌هندگان امریکایی که با عملکردهای دونالد ترمپ، مخالفت نشان داده بودند، در انتخابات روز سه شنبه به یانگکین رای دادند.

در کنار آموزش و اقتصاد، یکی از مسایل عمده در کارزار و مناظرات انتخاباتی آقای یانگکین، تیوری‌های اساسی نژادی بود. بر بنیاد این تیوری‌ها، نژادپرستی سیستماتیک در نهادهای ایالات متحده به گونه‌ای وجود دارد که برتری و تسلط سفیدپوستان را حفظ می‌کند.

آقای یانگکین گفته است که تدریس تیوری‌های اساسی نژادی را نصاب آموزشی مکاتب ایالت ویرجینیا منع می‌کند.

افزون بر ویرجینیا و نیوجرسی، انتخابات شاروالان و سایر مسوولان ایالتی روز سه شنبه در چندین ایالت امریکا به شمول نیویارک برگزار شده بود که از جمله اریک آدمز، نامزد دموکرات به صفت شاروال شهر نیویارک انتخاب شد.

XS
SM
MD
LG