لینک های دسترسی

Breaking News

واشنگتن دیپلومات های امریکایی را در افغانستان و عراق کاهش می دهد


نمای از دروازۀ ورودی سفارت امریکا در کابل
نمای از دروازۀ ورودی سفارت امریکا در کابل

حکومت تحت رهبری دونالد ترمپ تصمیم دارد در سال ۲۰۲۰ میلادی، تعداد دیپلومات های خود را در افغانستان به نصف کاهش دهد.

مقامات امریکایی که نخواسته اند نامشان افشا شود به روزنامۀ امریکایی "فارن پالیسی" گفته اند که این وزارت مصمم است با کاهش نظامیان امریکایی در شرق میانه و جنوب آسیا، رقم دیپلومات های امریکایی را در بغداد نیز کاهش دهد.

این تصمیم گیری در زمانی صورت می گیرد که واشنگتن مصروف مذاکرات صلح با گروه طالبان بوده و چگونگی خروج نظامیان امریکایی از افغانستان را بررسی می کند.

سفارت های ایالات متحده در کابل و بغداد، بزرگترین و پرهزینه ترین ماموریت های دیپلوماتیک به شمار می روند.

حضور دیپلومات های امریکایی در افغانستان در مقایسه با نظامیان امریکایی محدود تر است، اما سفارتخانه های این کشور در کابل و بغداد، بزرگترین بودجه و کارمندان وزارت خارجۀ امریکا را در مقایسه با سفارتخانه های امریکا در سایر کشور ها دارند.

یک مقام ارشد وزارت خارجۀ امریکا که نخواسته نامش افشا شود به "فارن پالیسی" گفته است که در این اواخر از "افزایش رقم دیپلومات های چینایی در افریقا می شنویم که روی مسایل اقتصادی و دیگر موضوعات کار می کنند. ما نمی توانیم تمام پول مان را در افغانستان و عراق متمرکز سازیم."

نمای از ساختمان سفارت ایالات متحده در شهر کابل
نمای از ساختمان سفارت ایالات متحده در شهر کابل

یک سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده گفته است که به خاطر دلایل امنیتی، به گونۀ علنی در مورد رقم کارمندان سفارت‌خانه ها و یا قونسلگری های امریکا صحبت نمی کند اما در پاسخ به ایمیلی در مورد نحوۀ پیشنهاد کاهش کارمندان سفارتخانه ها نگاشته است که آن وزارت "منظما حضور خود را در ماموریت های خارجی بازنگری می کند تا منافع در حال تغییر و اهداف سیاسی ما را بازتاب دهد."

سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا گفته است که رئیس جمهور ایالات متحده واضح ساخته است که ختم جنگ در افغانستان از راه برقراری صلح پایدار و تمرکز روی مبارزه با دهشت افگنی، در اولویت کاری اش قرار دارد.

در ایمیل آمده است که "رقم آیندۀ کارمندان سفارت امریکا در کابل، منعکس کنندۀ اهداف مشخص شده توسط رئیس جمهور خواهد بود."

در این ایمیل همچنان آمده است که وزارت خارجۀ امریکا "عراق و سفارت امریکا را در بغداد و قونسلگری این کشور را در اربیل ترک نمی کنند و به تعاملات قوی خود در عراق ادامه خواهد داد. سفارت تنها آزمایشی را تکمیل کرد تا اطمینان حاصل شود که تعداد کافی و مناسب کارمندان، ماموریت امریکا را در عراق پیش می برند."

اما جیمز دابنز، دیپلومات پیشین و نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور افغانستان در زمان ادارۀ جورج دبلیو بوش می گوید که اگر واشنگتن بتواند در مذاکرات صلح با گروه طالبان به پیشرفتی نایل آید، کاهش حضور دیپلوماتیک امریکا در افغانستان معنی می دهد.

آقای دابنز افزود که نحوۀ حمایتی را که واشنگتن پس از خروج نیرو های امریکایی به افغانستان فراهم می کند، به شمول توسعه اقتصادی و کمک های امدادرسانی به گروه های جامعۀ مدنی، مهمتر از حضور رقم بیشتر دیپلومات ها در افغانستان می باشد.

XS
SM
MD
LG