لینک های دسترسی

Breaking News

اردوی امریکا پروژه وصل لین برق را در هلمند آغاز می‌کند


بخش انجنیری قول اردوی نیروهای امریکایی در افغانستان در سال روان میلادی، پروژه وصل لین برق را به طول ۱۱۴ کیلومتر در هلمند آغاز می‌کند.

بخش انجنیری این قول اردو، روز چهارشنبه (۱۴ حمل) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که این پروژه به کمک ادارۀ انکشافی ایالات متحده امریکا (USAID) امسال آغاز می‌شود که در نتیجۀ آن لین برق به ولسوالی‌های تنگی، کجکی و بخش‌های شمالی و جنوبی ولسوالی سنگین وصل می‌گردد.

اعلامیه گفته است که بخش انجنیری قول اردوی نیروهای امریکایی در افغانستان، در ادامۀ وصل پروژه‌های لین برق در شمال و جنوب، پروژۀ سه سالۀ هلمند را تطبیق خواهد کرد.

دگروال جسن کیلی، رئیس بخش انجنیری این قول اردو در افغانستان گفته است که هدف این پروژه فراهم‌کردن برق مطمئن به افغان‌ها است.

تاد سیمونیت، رئیس عمومی بخش انجنیری قول اردوی نیروهای امریکایی که به افغانستان سفر کرده، در اعلامیه گفته است که بخش مهندسی امریکا در کنار آنکه نیروهای هوایی و زمینی افغانستان را در بخش اعمار پروژه‌های زیربنایی نظامی همکاری می‌کند، به همکاری‌هایش در تکمیل پروژه‌های زیربنایی به ویژه انرژی نیز ادامه می‌دهد.

بر اساس معلومات اردوی امریکا، بخش انجنیری این نیروها در افغانستان، امسال پلان تطبیق ۵۰ پروژه را ترتیب کرده که ارزش مجموعی این پروژه‌ها ۶۸۰ میلیون دالر است.

بند برق کجکی هلمند، در سال ۱۹۵۰ میلادی به کمک مالی ایالات متحده توسط یک شرکت امریکایی اعمار شد؛ اما به دلیل جنگ‌های طولانی بخش‌های اعظم آن تخریب شده است. ادارۀ انکشافی ایالات متحده امریکا در یک دهۀ گذشته برای بلندبردن ظرفیت این بند و انتقال برق از ولسوالی کجکی به مراکز هلمند و کندهار، ۷۵ میلیون دالر مصرف کرده است.

ظرفیت تولید برق بند کجکی حدود ۵۱ میگاوات است؛ اما اکنون این بند حدود ۱۸ میگاوات برق تولید می‌کند که شهر کندهار و لشکرگاه از آن استفاده می‌کند.

سال گذشته یک شرکت ترکی موسوم به "۷۷" کار بلندبردن ظرفیت این بند را آغاز کرد. با تکمیل این پروژه – که اکنون کار آن جریان دارد – چهار توربین در این بند نصب خواهد شد و ظرفیت تولید برق آن به ۱۵۱ میگاوات خواهد رسید.

XS
SM
MD
LG