لینک های دسترسی

Breaking News

تیلرسن: عملی شدن برخی خواست های کشور های عربی از قطر "بسیار مشکل" است


آقای تیلرسن به صورت مشخص واضح نکرده است که مصر، بحرین، امارات متحده عربی و عربستان سعودی در کدام ساحات می توانند با قطر به توافق برسند
آقای تیلرسن به صورت مشخص واضح نکرده است که مصر، بحرین، امارات متحده عربی و عربستان سعودی در کدام ساحات می توانند با قطر به توافق برسند

وزیر خارجۀ ایالات متحده روز یکشنبه گفت که برخی از درخواست های عربستان سعودی و متحدین آن از قطر "بسیار دشوار خواهد بود" تا از سوی مقامات دوحه عملی گردد.

ریکس تیلرسن، وزیر خارجۀ امریکا، همچنین تاکید کرد که بن بست دیپلوماتیک که میان قطر با عربستان سعودی و متحدین ریاض به وجود آمده است، باید از طریق مذاکره حل گردد.

آقای تیلرسن با نشر یک اعلامیه گفته است که همۀ این کشور ها باید هم دیدار کنند و تاکید کرد که "باور ما این است زمانیکه متحدین و شرکای ما برای رسیدن به هدف مشترک با هم یکجا کار می کنند، قویتر استند و ما همه توافق کرده ایم تا دهشت افگنی را توقف بدهیم و در برابر افراطگرایی، مبارزه" کنیم.

وزیر خارجۀ ایالات متحده همچنین گفته است تغییر در لحن گفتار کشور های درگیر این تنش، به حل دیپلوماتیک این تشنج کمک خواهد کرد. آقای تیلرسن افزود که ایالات متحده با همۀ این کشور ها در تماس نزدیک باقی خواهد ماند و از تلاش های امیر کویت در قسمت میانجگری این کشور ها، حمایت خواهد کرد.

قبل از اظهارات آقای تیلرسن، قطر روز شنبه درخواست که از سوی عربستان سعودی و سه کشور متحد آن به شمول، مصر، امارات متحدۀ عربی و بحرین مطرح شده است، "غیر معقول" خواند و تاکید کرد که چنین درخواست ضربۀ به حاکمیت آن کشور است.

با وجود تاکید وزیر خارجۀ ایالات متحده مبنی بر راه حل بن بست دیپلوماتیک از طریق مذاکره، آقای تیلرسن به صورت مشخص واضح نکرده است که مصر، بحرین، امارات متحده عربی و عربستان سعودی در کدام ساحات می توانند با قطر به توافق برسند.

دو هفته قبل، عربستان سعودی، مصر، امارات متحدۀ عرب و بحرین روابط خود را با قطر قطع کردند. این کشور ها اتهام وارد کرده اند که قطر دهشت افگنی را تمویل می کند، اتهامی که از سوی مقامات دوحه رد شده و آنرا بی اساس خوانده اند. چنین اتهام از سوی دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، نیز مطرح شده است.

به تعقیب آن، دو سه روز قبل، عربستان سعودی و سایر کشور های عربی که روابط شان را با قطر قطع کرده اند، فهرست از تقاضای خود را به دولت شاهی قطر تحویل داده اند تا بحران به وجود آمده با قطر پایان یابد.

کاهش روابط قطر با ایران، قطع رابطۀ قطر با گروه اخوان المسلمین و حزب الله لبنان، از خواست های عمدۀ عربستان سعودی و سایر کشور های عربی از مقامات دوحه است. مسدود کردن شبکۀ تلویزیونی الجزیره که از سوی عربستان سعودی به مثابۀ منبع منازعه میان قطر و همسایه های آن کشور خواند شده است، نیز از خواست های ریاض و متحدین آن می باشد. علاوه بر آن، چهار کشور عربی از قطر خواسته اند تا پایگاه نظامی ترکیه در آن کشور، بسته شود، خواست که حد اقل از سوی انقره رد شده است

مقامات قطر گفته اند آنچه عربستان سعودی و متحدین آن در برابر آن کشور انجام می دهد، هیچ رابطۀ با مبارزه بر ضد دهشت افگنی ندارد.

XS
SM
MD
LG