لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا، روسیه و فرانسه خواستار آتش‌بس فوری میان آذربایجان و ارمنستان شدند


ایالات متحده، فرانسه و روسیه خواستار آتش بس فوری بین آذربایجان و نیروهای قومی ارمنی در ساحۀ قره‌باغ و بازگشت بی‎درنگ آنان به مذاکرات شدند.

روسای جمهور ایالات متحده، فرانسه و روسیه روز پنجشنبه اول اکتوبر (۱۰ میزان) در بیانیه مشترکی گفتند: "ما خواستار توقف فوری درگیری ها بین نیروهای نظامی مربوطه استیم."

گروه منسک سازمان امنیت و همکاری اروپا از چندین سال به اینسو در تلاش است تا مناقشۀ دیرینۀ آذربایجان و ارمنستان را از ورای گفتگو حل کرده و صلح را در منطقه تامین کند.

در بیانیه همچنین آمده است: "ما از رهبران ارمنستان و آذربایجان می خواهیم بدون تأخیر و با حسن نیت و بدون پیش شرط مذاکرات رسمی را تحت رهنمودات روسای مشترک گروه منسک از سر گیرند."

گروه منسک در سال ۱۹۹۲ در چوکات سازمان امنیت و همکاری اروپا برای میانجیگری و حل مصالحت آمیز مناقشه در منطقهٔ قره‌باغ تشکیل شد.

در همین حال رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه روز پنجشنبه گفت که غیرقابل قبول است که ایالات متحده، روسیه و فرانسه که در ۳۰ سال گذشته مشکلات منطقه قره باغ را فراموش کرده بودند، حالا دنبال آتش بس اند.

اردوغان همچنین در یک سخنرانی در پارلمان ترکیه تاکید کرد که برای صلح پایدار در منطقه، ارمنستان باید از منطقهٔ قره‌باغ خارج شود. ترکیه در این درگیری از آذربایجان که ترک‌تبار است، حمایت می‌کند.

قره‌باغ در داخل خاک آذربایجان است، اما از سوی اقوام ارمنی اداره می‌شود.

XS
SM
MD
LG