لینک های دسترسی

Breaking News

جنرالان امریکایی در جلسه استماعیه کانگرس اوضاع امنیت افغانستان را بررسی نمودند


جنرالان امریکایی در جلسه استماعیه کانگرس اوضاع امنیت افغانستان را بررسی نمودند
جنرالان امریکایی در جلسه استماعیه کانگرس اوضاع امنیت افغانستان را بررسی نمودند

کمیتۀ خدمات قوای مسلح مجلس نمایندگان ایالات متحده امروز چهار شنبه طی یک جلسۀ استماعیه در واشنگتن با حضور چند تن از جنرالان متقاعد و برحال قوای مسلح امریکا، وضعیت در افغانستان را به ارزیابی گرفت.

مبارزه با شورشگرایی در افغانستان که حدود یک دهه از آن می گذرد، طولانی ترین جنگ در تأریخ ایالات متحده بوده و رفته رفته محبوبیت خود را چه در میان عامۀ ایالات متحده و چه درحلقات سیاسی از دست می دهد.

اعضای کمیتۀ خدمات قوای مسلح مجلس نمایندگان ایالات متحده جهت آگاهی از وضعیت در افغانستان، طی یک جلسۀ استماعیه به ارزیابی های دیوید بارنو، جنرال متقاعد و مشاور ارشد برحال در مرکز بین المللی مطالعات ستراتژیک، جان کین جنرال متقاعد امریکایی و فرانسیس ویست، نویسندۀ کتاب "جنگ نادرست" و معاون پیشین وزارت دفاع ایالات متحده در امور امنیت بین المللی، گوش فرا دادند.

آقای کین که اخیراً جهت بررسی وضعیت، سفری به افغانستان داشت خروج قبل از وقت عساکر به ویژه از مناطق جنوبی و شرقی افغانستان را خطری عنوان نمود که می تواند مؤفقیت سرتاسری مأموریت نظامی ایالات متحده را در افغانستان صدمه بزند.

او گفت "تصمیم رئیس جمهور برای خروج ۳۳ هزار الی ختم ماه سپتمبر سال آینده به گونۀ قابل ملاحظه یی خطر را افزایش بخشیده و در مجموع موفقیت کلی مأموریت ما را تهدید می کند. طالبان در جنوب افغانستان شدیداً شکست خورده اند و این شکست غیر قابل برگشت است مگر اینکه ما قبل از وقت از ساحه خارج شویم."

آقای کین موجودیت پناهگاه های امن شورشیان در داخل پاکستان را که وی به آن "ماشین شورشگرایی" خطاب نمود، موضوع اجتناب نا پذیر در بحث امنیت در افغانستان خواند.

وی گفت "برای نیل به موفقیت در افغانستان باید کاری در مورد پناهگاهای شورشیان صورت گیرد، نکتۀ را که می خواهم بر آن تأکید ورزم، فقدان ستراتیژی منطقوی برای جنوب آسیا است که افغانستان و پاکستان بخش های مهم آن است. ما به یک طرز تقرب جدید دپلوماتیک در این منطقه نیاز داریم."

او همچنان ایالات متحده را فاقد ستراتیژی یکنواخت سیاسی و اقتصادی در افغانستان عنوان کرد که باید به آن توجه صورت گیرد.

اما دیوید بارنو جنرال متقاعد امریکایی که بین سال های ۲۰۰۳ الی ۲۰۰۵ قوماندانی قوای امریکایی وائتلاف را در افغانستان عهده دار بود، از وضعیت در افغانستان خوشبینی نشان داد ولی قوماندان امریکایی قوای بین المللی و سفیر ایالات متده در افغانستان را مواجه با آزمون های متعدد دانست.

دیوید بارنو گفت "آنها با پنج آزمون بزرگ مواجه اند، اول وضاحت درمورد ابهامات موجود درخصوص مقاصد دراز مدت ایالات متحده، دوم نبود استراتیژی مشخص منطقوی، به خصوص در افغانستان و پاکستان، سوم تحکیم دوبارۀ روابط با حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان و شخص جانشین وی بعد از انتخابات سال ۲۰۱۴، چهارم مبارزه تیم کاری ما در کابل به خاطر شکست ستراتیژی دشمن اعم از القاعده و طالبان و پنجم کاهش مصرف منابع امریکا در افغانستان چه از نظر پرسونل و چه از نظر مادی، میباشد."

آقای پیس که در زمان حکومت رئیس جمهور بش معاون وزارت دفاع ایالات متحده بود موافق با نظر آقای کین، تصمیم خروج قوا از افغانستان را اسفبار خواند.

وی گفت "تصمیم اینکه در چنین زمانی قوا خارج گردد، به گونۀ آشکارا یک پلان غیر عملیاتی و مایۀ تأسف است اما اکنون چنین اقدامی صورت گرفته است."

آقای پیس که نویسندۀ کتاب "جنگ نادرست" در مورد عملیات ایالات متحده در افغانستان نیز است، اهداف ایالات متحده در منطقه را قابل نیل دانسته ولی احتیاط را در راستای دستیابی به آن لازمی خواند.

قرار است تا پایان سال ۲۰۱۴میلادی نیروهای بین المللی کلیه مسؤولیت های امنیتی را در سراسر افغانستان به نیرو های امنیتی افغان بسپارند.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG