لینک های دسترسی

Breaking News

برای نخستین بار یک زن رئیس سی آی ای می شود


جینا هسپل، گزینۀ پیشنهادی رئیس جمهور ترمپ برای پست ریاست سی آی ای
جینا هسپل، گزینۀ پیشنهادی رئیس جمهور ترمپ برای پست ریاست سی آی ای

کمیته استخبارات سنای ایالات متحده صبح چهارشنبه به جینا هسپل، نامزد دونالد ترمپ برای پست سازمان استخبارات مرکزی امریکا یا "سی آی ای" رای مثبت داد.

در این رای گیری که پشت درهای بسته برگزار شد، خانم هسپل توانست ده رای مثبت و پنج رای منفی کسب کند. با این رای، خانم هسپل تنها یک قدم تا ریاست بر سازمان سی آی ای فاصله دارد.

کمیته استخبارات سنا اکنون خانم هسپل را برای رای در مجلس سنا معرفی می کند و با رای اکثریت نسبی، او نخستین زنی خواهد بود که ریاست سی آی ای را عهده دار خواهد شد.

به نظر می رسد خانم هسپل برای کسب رای سناتوران مشکلی نداشته باشد و مجلس سنا با اکثریت جمهوریخواهان، به او رای خواهد داد.

هسپل در حال حاضر حمایت اکثریت جمهوریخواهان و تاییدی پنج دموکرات را با خود دارد.

هسپل هفتۀ گذشته در معرض سوالات دشوار قانوانگذاران به ویژه دموکرات ها قرار گرفت که از وی در بارۀ آغاز بازجویی مظنونین دهشت افگنی معلومات خواستند.

جمعی از سناتوران دموکرات به خاطر پیشینۀ کاری هسپل در سی آی ای ابراز نگرانی کرده اند.
جمعی از سناتوران دموکرات به خاطر پیشینۀ کاری هسپل در سی آی ای ابراز نگرانی کرده اند.

خانم هسپل به قانونگذاران وعده داد که هرگز چنین برنامه ای را دوباره اجرا نمی کند و از دستور احتمالی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا که از نظر اخلاقی سوال برانگیز باشد، پیروی نخواهد کرد.

واکنش ها

اما کسب رای مثبت هسپل در کمیتۀ استخبارات مجلس سنا، واکنش های مثبت و ابراز نگرانی های سناتوران جمهوریخواه و دموکرات را نیز با خود داشت.

رئیس کمیتۀ استخبارات مجلس سنا، پس از رای دهی روز چهارشنبه در بارۀ هسپل گفت که او شخص با بیشترین واجد شرایط و آماده ترین نامزد در پست ریاست سی آی ای است که رئیس جمهور در ۷۰ سال تاریخ این سازمان انتخاب کرده است."

ران ویدِن، سناتور دموکرات از ایالت اوریگان به این باور است که جینا هسپل و سی آی ای "بدترین سواستفاده قدرت را مرتکب شده اند که کانگرس ایالات متحده در نظارت درست از کارکرد آن ناکام مانده است."

خانم هسپل از ماموران قدیمی سازمان استخبارات مرکزی امریکا است که ۳۳ سال سابقه خدمت دارد و از زمان روی کار آمدن مایک پامپیو در آن سازمان در سال ۲۰۱۷، او نیز معاونیت سی آی ای را به عهده داشت.

XS
SM
MD
LG