لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا امیدوار است قوای روسی 'به طور فوری' قزاقستان را ترک کند


قوای "حافظ صلح" سازمان پیمان امنیت جمعی که روسیه در راس آن قرار دارد، اخیرا وارد قزاقستان شد تا ناآرامی در آن کشور را خاتمه دهد
قوای "حافظ صلح" سازمان پیمان امنیت جمعی که روسیه در راس آن قرار دارد، اخیرا وارد قزاقستان شد تا ناآرامی در آن کشور را خاتمه دهد

وزارت خارجهٔ امریکا روز سه شنبه ۱۱ جنوری (۲۱ جدی) از روسیه خواست تا به تقاضای قزاقستان "به طور فوری" قوای خود را از آن کشور بیرون کند.

اخیرا سازمان پیمان امنیت جمعی به دعوت قاسم جومارت توقایف، رییس جمهوری قزاقستان، قوای خود را برای جلوگیری از ناارامی‌ها در قزاقستان به آن کشور اعزام کرد که اکثر این قوا را عساکر روسی تشکیل می دهد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده،‌ پس از اعتراضات توام با خشونت،‌ از برگشت آرامش در قزاقستان استقبال کرد.

آقای پرایس همچنین گفت که "ایالات متحده از اعلام رییس جمهور توقایف مبنی بر تکمیل ماموریت قوای صلح سازمان پیمان امنیت جمعی در آن کشور استقبال می کند."

این مقام ارشد وزارت خارجهٔ امریکا گفته است که ایالات متحده تا زمانی خروج "قوای حافظ صلح" سازمان پیمان امنیت جمعی از این سازمان همواره خواهد خواست تا به حقوق بشر بین المللی احترام بگذارد و بر اساس تقاضای رییس جمهور قزاقستان، قوای خود را به طور فوری از آن کشور بیرون کند.

رییس جمهور توقایف روز سه شنبه ۱۱ جنوری (۲۱ جدی) اعلام کرد که "خروج مرحله وار" قوای سازمان پیمان امنیت جمعی تا دو روز ‌آینده آغاز خواهد شد و خروج کامل این قوا بیش از ۱۰ روز را در بر خواهد گرفت.

اما سرگی شیگو، وزیر دفاع روسیه،‌ گفته است که قوای آن کشور قزاقستان را زمانی ترک خواهد کرد که اوضاع "به طور کامل با ثبات" شود.

رییس جمهور توقایف که از سوی روسیه حمایت می شود،‌ اعتراضات در آن کشور را "قصد کودتا" خوانده و ادعا کرده است که از سازمان پیمان امنیت جمعی به خاطری دعوت کرد که به گفته او "تروریستان که در خارج " آموزش گسترده دیده اند،‌ دست به خشونت زده اند.

رییس جمهور قزاقستان، معترضان را "راهزن و تروریست'' خوانده و به نیروهای امنیتی کشورش دستور داد که بدون هشدار بر معترضان گلوله باری کنند و آنان را بکشند تا ناآرامی‌ها در آن کشور خاتمه یابد.

اعتراضات هفتهٔ گذشته در وهلهٔ نخست به دلیل افزایش قیمت تیل در قزاقستان آغاز شد. اما سپس، دامنهٔ‌ این اعتراضات بر ضد حکومت رییس جمهور توقایف گسترده تر شد.

در جریان چندین روز اعتراضات خشونت آمیز، ده ها نفر به شمول پولیس کشته شدند،‌ صد ها نفر زخمی شدند،‌ دست کم ۹۹۰۰ نفر توقیف شدند و ساختمان ها و موتر های دولتی به آتش کشیده شدند.

در همین حال،‌ دیدبان حقوق بشر روز دوشنبه ۱۰ جنوری (۲۰ جدی) خواهان رهایی فوری معترضانی شد که توسط قوای امنیتی قزاقستان توقیف شده اند.

رییس جمهور قزاقستان روز دوشنبه ادعا کرد که هدف اصلی اعتراضات اخیر "تضعیف نظم قانون اساسی و به دست گرفتن قدرت" بوده است.

XS
SM
MD
LG