لینک های دسترسی

Breaking News

مجلس نمایندگان کانگرس امریکا به حمایت از استیضاح ترمپ رای داد


مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحدۀ امریکا به طرفداری از استیضاح دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات به دو دلیل "سوء استفاده از قدرت و ممانعت از کانگرس" رای داد.

اعضای مجلس نمایندگان ایالات متحده، پس از شش ساعت مناظره پیرامون موارد استیضاح،شام چهارشنبه ۱۸ دسمبر (۲۷ قوس) با ۲۳۰ رای موافق و ۱۹۷ رای مخالف، تایید کردند که آقای ترمپ در خصوص اعمال فشار بر اوکراین به خاطر آغاز تحقیقات در مورد جو بایدن و پسرش از قدرت خود سوء استفاده کرده است.

جو بایدن از نامزدان پیشتاز حزب دموکرات، یکی از رقیبان عمدۀ انتخاباتی آقای ترمپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ امریکا پنداشته می‌شود.

مجلس نمایندگان همچنان با ۲۲۹ رای موافق و ۱۹۸ رای مخالف آقای ترمپ را متهم کرد که به جلوگیری از عملکرد کانگرس تلاش کرده است.

تقریباً همه اعضای دموکرات مجلس رای مثبت داده بودند، اما هیچ یک از اعضای حزب جمهوریخواه رییس جمهور ترمپ به طرفداری از استیضاح وی رای نداد.

به این ترتیب، پس از اندرو جانسن و بل کلنتن، آقای ترمپ سومین رییس جمهور امریکا است که استیضاح می‌شود.

اکنون، مجلس سنای ایالات متحده در اوایل سال آیندۀ میلادی تصمیم خواهد گرفت که آیا رییس جمهور ترمپ به "سوء استفاده از قدرت و ممانعت از کانگرس" متهم شده و از قدرت خلع شود یا خیر.

با توجه به اینکه هم حزبی‌های جمهوریخواه آقای ترمپ در مجلس سنای ایالات متحده اکثریت دارند، به نظر می‌رسد که مجلس سنا وی را مبرا از این اتهامات خواهد دانست.

قانونگذاران دموکرات مجلس نمایندگان ایالات متحده پس از استماعیۀ نزدیک به ده شاهد در جریان نزدیک به سه ماه، صدها ورق سند را تهیه کرد گویا اینکه آقای ترمپ بر حکومت اوکراین فشار وارد کرده بود تا در مورد جو بایدن، رقیب انتخاباتی ترمپ و پسر آقای بایدن تحقیقات را آغاز کند.

با اینحال، حمایت عامه از استیضاح و برکناری آقای ترمپ در مرز ۵۰ درصد است و به نظر نمی‌رسد که وی در آستانۀ انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ امریکا در وضعیت بدی قرار بگیرد.

دقایقی پیش از آغاز رای‌گیری مجلس نمایندگان، آقای ترمپ در سخنرانی در ایالت میشیگان اشاره به رای‌گیری مجلس نمایندگان در مورد استیضاح خویش گفت: "پس از سه سال تلاش موذیانه و نحس، دموکرات‌های مجلس امشب تلاش می‌کنند که ده‌ها میلیون رای امریکایی‌های میهن‌پرست را باطل اعلام کنند".

مچ مکانل، رهبر اکثریت جمهوریخواهان در مجلس سنا، دقایقی قبل، استیضاح رئیس جمهور ترمپ را در مجلس نمایندگان، ناعادلانه ترین استیضاح، در تاریخ معاصر ایالات متحده عنوان کرده گفت که دموکرات ها یک جدول زمانی سیاسی را بر شفافیت و عادلانه بودن روند، ترجیح دادند.

ریاست جلسۀ استیضاح رییس جمهور ترمپ در مجلس سنای کانگرس امریکا را جان رابرتس، قاضی ارشد محکمۀ عالی ایالات متحده به دوش خواهد داشت و باید دو ثلث از ۱۰۰ عضو مجلس سنا نیز به حمایت از استیضاح ترمپ رای بدهند.

ننسی پلوسی، رهبر اکثریت دموکرات و رییس مجلس نمایندگان کانگرس امریکا در آغاز مناظره در مورد استیضاح دونالد ترمپ، وی را "تهدید مداوم به امنیت ملی" امریکا خواند و گفت: "امروز از دموکراسی مردم دفاع می‌کنیم...اگر همین اکنون اقدام نکنیم، در انجام وظیفۀ خود کوتاهی کرده‌ایم".

با اینحال، در جریان مناظره اعضای جمهوریخواه مجلس نمایندگان به حمایت از رییس جمهور دونالد ترمپ گفتند که دموکرات‌ها به خاطری تلاش برای استیضاح رییس جمهور دارند که نمی‌توانند برندۀ انتخابات ۲۰۲۰ باشند.

داگ کولینس، نمایندۀ جمهوریخواه از جورجیا با انتقاد از روند رای‌گیری استیضاح رییس جمهور گفت: "مردم امریکا این را می‌بینند. مردم امریکا روند قانونی را درک می‌کنند و آنان می‌دانند که چی زمانی خانۀ مردم لگد مال شده است".

اما دموکرات‌ها هشدار داده اند که امریکا نمی‌تواند منتظر بماند تا انتخابات ۲۰۲۰ در مورد سرنوشت آقای ترمپ تصمیم بگیرد. آنان مدعی اند که رییس جمهور ترمپ انتخابات آیندۀ ریاست جمهوری امریکا را آغشته به فساد خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG