لینک های دسترسی

Breaking News

ادعای طرح ترور خلیلزاد پی‌گیری می‌شود- مقامات امریکایی


مقامات امریکایی می‌گویند که ادعای طالبان مبنی بر جلوگیری از دسیسه ترور زلمی خلیلزاد، نمایندهٔ ویژهٔ ایالات متحده برای مصالحهٔ افغانستان را به گونهٔ جدی پی‌گیری می‌کنند.

گروه طالبان به تازگی ویدیوی از دو فردی را با خبرنگاران شریک کرده و ادعا کرده اند که این افراد برای انجام یک حملهٔ انتحاری توسط گروه داعش استخدام شده بودند که هدف شان از بین بردن زلمی خلیلزاد بود.

سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده به صدای امریکا گفت که مقامات امریکایی و حکومت افغانستان در مورد ویدیوی نشر شده تحقیق می‌کنند و "حکومت ایالات متحده هر گونه تهدید بالقوه علیه پرسونل امریکا را جدی می‌گیرد."

این دو فرد که طالبان ادعا می‌کنند در اسارت آنان قرار دارند، در اعتراف ظاهری شان ادعا کرده اند که کارمندان پیشین و کنونی ریاست امنیت ملی افغانستان این حمله را تسهیل می‌کردند.

آنان همچنان از رحمت الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان منحیث یکی از افراد کلیدی در این دسیسه نام برده اند.

اما آقای نبیل این اتهامات را رد کرده و ویدیوی نشر شده را جعلی خواند.

این افراد در ویدیوی نشر شده همچنان ادعا کرده اند که می‌خواستند حملهٔ‌ انتحاری را در بیرون از منزل سید حامد گیلانی انجام دهند؛ جاییکه که قرار بود ماه گذشته آقای خلیلزاد حضور داشته باشد.

در این ویدیو،‌ افراد متذکره گفته اند که آقای خلیلزاد در آنروز در آنجام حضور نیافت و آنان پس از ۱۰ روز دوباره به لوگر برگشتند و پس از آن توسط گروه طالبان گرفتار شدند که اسناد امنیت ملی افغانستان نزد شان یافت شد.

وزارت دفاع ایالات متحده نیز در مورد واقعی بودن این ویدیو اظهار تردید کرده است.

این وزارت با نشر بیانیه‌ای گفته است که در حال حاضر معلومات استخباراتی معتبری را در اختیار ندارد که بیانگر کار حکومت افغانستان با گروه داعش به هدف تخریب توافق امریکا-طالبان باشد.

یکی از مقامات وزارت دفاع امریکا بدون ذکر نامش از نقش حکومت و نیروهای امنیتی افغانستان در جنگ با تندروان گروه داعش در سراسر آن کشور تمجید کرد.

زلمی خلیلزاد در پی مذاکرات طولانی با گروه طالبان به تاریخ ۲۹ ماه فبروری در دوحه، پایتخت قطر توافقنامه صلح با طالبان را امضا کرد و تا اکنون برای آغاز مذاکرات بین الافغانی تلاش دارد.

XS
SM
MD
LG