لینک های دسترسی

Breaking News

گزارش حکومت ترمپ در مورد تعهد ایران به توافق هسته یی به کانگرس


رئیس جمهور ترمپ با مشاور امنیت ملی و وزیر خارجۀ دولت امریکا
رئیس جمهور ترمپ با مشاور امنیت ملی و وزیر خارجۀ دولت امریکا

حکومت ترمپ دومین گزارش درباره نحوۀ همکاری ایران را بر اساس توافق هسته ای، به کانگرس این کشور پیشکش می کند.

رسانه های امریکایی با نشر این خبر گفته اند که انتظار می رود این گزارش روز دوشنبه ۱۷ جولای به قانونگذاران ارایه شود.

وزارت خارجه امریکا موظف است هر ۹۰ روز یکبار، کانگرس این کشور را در جریان اجرای صحیح توافقنامۀ هسته یی از سوی ایران بگذارد و روز دوشنبه، ضرب الاجل تعین شده از سوی دولت ترمپ برای ارائه این گزارش است.

ریکس تیلرسن وزیر خارجه ایالات متحده در گزارش اول خود گفته بود، با وجودیکه توافق بی نقص نیست اما بهترین گزینه برای کنترول فعالیتهای هسته ای ایران می باشد؛ از اینرو، ایالات متحده نیز به آن پشت پا نمی زند.

برخی مقام های دولتی به این باور اند که "به احتمال زیاد" گزارش دوم دولت آقای ترمپ نیز مانند گزارش اول در سه ماه پیش، همکاری ایران را با مفاد توافق هسته ای، مجددا تأیید خواهد کرد.

مک ماستر، مشاور امنیت ملی قصرسفید
مک ماستر، مشاور امنیت ملی قصرسفید

با این حال رئیس جمهور ترمپ از وزارت خارجه خواستار بررسی بازنگری توافقنامۀ هسته یی شده است.

مشاور امنیت ملی قصر سفید می گوید ایالات متحده بررسی مجدد توافق هسته ای را ایران، تا پایان تابستان تکمیل می کند.

هربرت رابرت مک‌مستر، روز دوشنبه گفت که توافق هسته ای کشورهای پنج به علاوه یک با ایران، نتوانسته رفتار جمهوری اسلامی ایران را اصلاح کند.

به گفته آقای مک‌مستر، جمهوری اسلامی ایران ناقض روح توافقنامه بوده و تهران در مسیر نقض متن این توافق قرار دارد

در حالیکه نزدیک به دو سال از این توافق می گذرد، اظهارات آقای مک مستر، همزمان با انتشار دومین گزارش دولت به رهبری دونالد ترمپ درباره میزان پایبندی ایران به توافق هسته ای بیان می شود.

مشاور امنیت ملی قصر سفید تاکید کرد که هدف از بررسی مجدد دولت ترمپ، بررسی دقیق تر برای جلوگیری از نقض کامل توافق از سوی ایران است.

همزمان با این، وزیر خارجه ایران در صحبت با رسانه های امریکایی مدعی شد که ایالات متحده به روح برجام پایبند نیست.

یک ماه پیش ریکس تیلرسن، وزیر خارجه ایالات متحده اعلام کرد که از سوی رئیس جمهور ترمپ، مامور بررسی مجدد توافقنامۀ هسته یی ایران با کشور های غرب شده است.

اکنون، آقای مک‌مستر روز دوشنبه از تکمیل آن بررسی تا پایان تابستان امسال میلادی خبر می دهد.

مقام های دولت ترمپ توافق هسته ای با ایران را "توافق بدی" می نامند و رئیس جمهور ایالات متحده هم در دوران مبارزات انتخاباتی و هم پس از آن، بارها از آن انتقاد کرده است.

روز دوشنبه، ساعتی قبل از اعلام وزارت خارجه ایالات متحده درباره پایبندی ایران به توافق هسته ای، شان سپایسر سخنگوی قصر سفید نیز بار دیگر به موضع رئیس جمهور ایالات متحده درباره توافقنامۀ هسته یی اشاره کرد و گفت به عقیده آقای ترمپ، توافقنامۀ هسته یی با ایران "یک توافق بد" است.

دیپلومات های ارشد جناح های شامل در مذاکرات توافق هسته یی ایران در دوران حکومت بارک اوباما
دیپلومات های ارشد جناح های شامل در مذاکرات توافق هسته یی ایران در دوران حکومت بارک اوباما

انتقادات علیه توافق هسته ای با ایران

اد رویس رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا اعلام کرد که ایران حتی بدون تقلب در اجرای توافقنامۀ هسته یی با کشور های غرب، مسیر تولید سلاح اتمی را حفظ کرده است.

آقای رویس در بیانیه‌ای که همزمان با دومین سالگرد اینت وافق منتشر ساخت تاکید کرد که واشنگتن باید اقدامات خود را علیه حمایت ایران از دهشت افگنی، نقض حقوق بشر و فعالیت‌های نقض کننده روح توافق هسته یی تشدید کند.

در همین حال، چهار سناتور جمهوریخواه از رکس تیلرسن وزیر خارجه این کشور خواستند لحن خود را درباره پایبندی تهران به توافق هسته یی تغیر دهد که به باور آنان، می تواند به احیای تحریم ها بیانجامد.

سناتورها، تام کاتن، تد کروز، دیوید پردو و مارکو روبیو نوشته اند، ایران به کارزار متخاصم منطقه ای اش ادامه می دهد، از دهشت افگنی بین المللی حمایت می کند، تکنالوژی میزایل بالیستیک را توسعه می دهد، به مردم ایران ستم می کند و در واقع ادامه سیاست کنونی، معادل تشویق تجاوزگری آن است.

منشی عمومی ملل متحد از ایران خواست به تعهدات خود در توافقنامۀ هسته یی با کشور های غرب به طور کامل و به گونه‌‌ای موثر عمل کند.

انتونیو گوترس روز گذشته گفت که پابندی طرفین به تعهداتشان برای رسیدن به نتایجی موفقیت آمیز و به سود همگی، ضروری است.

همچنین رئیس جمهور فرانسه روز یکشنبه در دیدار با صدراعظم اسرائیل گفته است که با هشیاری کامل ناظر بر عملکرد ایران خواهد بود.

در همین حال، جیسون برادسکی رئیس سیاستگذاری در سازمان اتحاد علیه ایران اتمی در سالگرد توافقنامۀ هسته یی، به صدای امریکا گفت که تهران فقط به روح برجام متعهد است و نه جزئیات و بدنه آن.

ادعایی که محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران خلاف آن را می گوید. آقای ظریف روز یکشنبه به سی ان ان گفت، از نظر ایران، ایالات متحده، روح و جان توافقنامه را نقض کرده است.

در همین حال، آقای برادسکی افزود سناتورهای مریکایی حق دارند نگران ایران باشند، چون در این دو سال ایران فعالیت های میزایلی داشته است.

XS
SM
MD
LG