لینک های دسترسی

Breaking News

خاموشی مقامات ایالات متحده در بارۀ انتخابات ایران


شورای نگهبان ایران شش کاندید را برای انتخابات ریاست جمهوری ایران تایید کرده است.
شورای نگهبان ایران شش کاندید را برای انتخابات ریاست جمهوری ایران تایید کرده است.

در حالیکه کمتر از یک ماه به انتخابات ایران باقی مانده است، آنعده از مقامات ایالات متحده که موقف سخت تری را در مقابل ایران اختیار کرده اند، چیزی در مورد انتخابات ریاست جمهوری ایران نگفته و تقریبأ سکوت اختیار نموده اند.

بعضی از ناظرین اوضاع ایران میگویند سکوت در مورد انتخابات ایران که قرار است بتاریخ ۱۹ می برگزار گردد، ممکن انعکاس دهندۀ شک وتردید گسترده یی در بارۀ اهمیت آن باشد.

اما به نظر می‌رسد در کنگرس امریکا دیدگاه متفاوتی وجود دارد. جمهوریخواهان می‌گویند که بحث درباره لایحه تحریم‌های بیشتر علیه ایران را با توجه به انتخابات پیش رو، باید به تعویق انداخت و دموکرات‌ها نیز معتقدند باید عکس العمل را به زمانی موکول کرد که نتیجه انتخابات روشن شده باشد.

نهادهای حقوق بشر مانند سازمان نظارت بر حقوق بشر بارها بخاطرنبود انتخابات آزاد و عادلانه در ایران هشدار داده اند.

الکس واتنکا از انستیتیوت شرق میانه مستقر در واشنگتن میگوید شاید بسیار زود باشد که ادارۀ تازۀ دونالد ترمپ که هنوز سه ماه از عمر آن میگذرد، در مورد پروسۀ انتخابات در ایران اظهار نظر نماید.

واتینکا به صدای امریکا گفت ادارۀ ایالات متحده در حقیقت تاکنون وقت نداشته تا سیاست های داخلی ایران را مطالعه کند و این موضوع بررسی نماید که آیا به حمایت ازیک کاندید بر علیۀ یک جناح دیگر موقف بگیرد یا نه.

بهنام بن طالبو از نهاد دفاع از دموکراسی مستقر در واشنگتن میگوید سیستم تأیید کاندیدان ریاست جمهوری ایران برای مبارزات انتخاباتی در ایران، از دیر زمانی توسط قوۀ اجراییه و مقننۀ ایالات متحده درک شده است "آنها میدانند که رئیس جمهور ایران، نه سرقوماندان اعلی نهایی است و نه شخص نهایی یی که پالیسی خارجی ایران را تعیین مینماید. آن "شخص"، رهبرمذهبی و نهاد های وابسته به وی مثل سپاه انقلابی ایران میباشد".

اما طالبو میگوید واشنگتن هنوز دلیلی دارد که باید علاقمند نتایج انتخابات ایران باشد "رئیس جمهور ایران میتواند دستوراتی صادر نماید و یا خود کار هایی را انجام بدهد که بر پالیسی خارجی آنکشور اثر گزار باشد".

تلویزیون دولتی ایران روز پنجشنبه گفت شورای ۱۲ عضوی نگهبان، شش کاندید بشمول حسن روحانی و ابراهیم رئیسی را برای انتخابات ریاست جمهوری ایران تایید کرده است. براساس قانون اساسی ایران، وظیفه نظارت بر انتخابات را شورای نگهبان به عهده دارد.

در دورۀ پنج روزه نام نویسی داوطلبان، یکهزار و ۳۶۳ نفر برای نامزدی در انتخابات ثبت نام کرده بودند که ۱۳۷ نفر از آنان را زنان تشکیل می داد. طبق قانون اساسی نامزد ریاست جمهوری باید یک شخصیت سیاسی شناخته شده باشد. تفسیر شورای نگهبان هم ازین عبارت این است که "مرد بودن" یکی از شرایط نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری است.

این شورا در طی دوره های گذشته با همین استدلال همواره نامزدهای زن را رد صلاحیت کرده است.

منتقدان شورای نگهبان داشتن صلاحیت تأیید و یا رد کاندیدان ریاست جمهوری آن شورا را در تضاد با دموکراسی و انتخاب رئیس جمهور با رای مستقیم مردم می‌دانند. شورای نگهبان با استفاده ازین صلاحیت در بیش از سه دهۀ گذشته، بسیاری از چهره‌های سیاسی و مذهبی منتقد رژیم را رد صلاحیت کرده است.

XS
SM
MD
LG