لینک های دسترسی

Breaking News

کشور های بیشتر اروپایی حامی طرح تحریم ایران شده اند - گزارش


بوریس جانسن، وزیرخارجۀ بریتانیا و لی دوریان، همتای فرانسه یی اش در نشست وزرای خارجۀ اروپا در لوگزامبورگ
بوریس جانسن، وزیرخارجۀ بریتانیا و لی دوریان، همتای فرانسه یی اش در نشست وزرای خارجۀ اروپا در لوگزامبورگ

دولت های اروپایی بیشتری، اکنون در مقایسه با ماه گذشته، از طرح بریتانیا، فرانسه و آلمان برای وضع تحریم های جدید علیه برنامۀ میزایل ایران، حمایت می کنند.

دیپلومات های غرب با بیان این مطلب می گویند که آن سه کشور اروپایی به هدف جلب رضایت واشنگتن برای ماندن در توافق هسته یی 2015، این طرح را پیشکش کرده بودند که ابتدا با عدم حمایت کشور های اروپایی مواجه شد.

نمایندگان اتحادیه اروپا پیشنهاد ایتالیا، فرانسه و آلمان را برای تحریم ایران به خاطر برنامه میزایل بالیستیک و نقش آن کشور در جنگ سوریه، در نشست ماه گذشته مورد بحث و بررسی قرار دادند.

آن پیشنهاد با مخالفت برخی از کشورها، از جمله ایتالیا که قراردادهای تجاری خوبی با تهران بسته است، روبرو شد.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا که از پیش از آغاز کارش در قصرسفید، توافق هسته یی با ایران را یک "توافق بد" خواند و پایبندی تهران را به توافق تایید نکرد و خواستار اصلاح آن شد.

بریتانیا، فرانسه و آلمان نقش عمده‌ای در حصول توافق جامع اتمی با ایران ایفا کرده اند و اکنون در تلاش اند تا پیش از ضرب الاجل ۱۲ می – که رئیس جمهور ترمپ طبق قوانین ایالات متحده باید بار دیگر اجرای توافق هسته‌ای با ایران و پایبندی تهران را به آن تایید کند – به نحوی نظر او را جلب کنند و مانع خروج امریکا از توافق هسته یی شوند.

دونالدترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده خواهان اصلاحات در معاملۀ هسته یی ایران شده است.
دونالدترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده خواهان اصلاحات در معاملۀ هسته یی ایران شده است.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه در گزارشی از قول برخی دیپلومات‌های اروپایی نوشته است که تعدادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، به ویژه پس از حمله کیمیایی هفتم اپریل در دوما – که غرب، دولت سوریه و حامیان اصلی آن، یعنی ایران و روسیه را مسئول حمله می‌داند – از مقاومت خود در برابر طرح تحریم‌ تهران کاسته‌اند.

به گفته یکی از این دیپلومات‌ها که رویترز هویت او را فاش نکرده است، هنوز توافق قطعی در این زمینه حاصل نشده، اما برخی کشورها که ماه گذشته در برابر پیشنهاد بریتانیا، فرانسه و آلمان مقاومت کرده بودند، مانند اسپانیا، استرالیا و سویدن، اکنون برای وضع تحریم‌های جدید بر تهران به اکثریت اعضای اتحادیه پیوسته‌اند.

اکنون بیشتر گفت‌وگوها بر سر پیامدهای سیاسی و اقتصادی اتخاذ چنین تصمیمی متمرکز است و در صورتی که به توافق نهایی دست یابند، احتمالا به طور رسمی ظرف چند هفته آینده اعلام خواهد شد.

ظاهرا ایتالیا، که اخیرا یک قرارداد ۵ میلیارد یورویی با ایران امضا کرده، همچنان مخالف است.

سیگال مندلکر معاون وزارت مالیۀ ایالات متحده در امور دهشت افگنی ضمن استقبال از تلاش برخی کشورهای اروپایی برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، به شرکت‌های اروپایی هشدار داد که ادامۀ داد و ستد با تهران، در نهایت به افزایش بی‌ثباتی در منطقه منتهی خواهد شد.

XS
SM
MD
LG