لینک های دسترسی

Breaking News

خانوادۀ مرد امریکایی مفقود شده در ایران علیۀ آنکشور اقامه دعوا نمود


امریکا جایزه بزرگی برای اطلاعاتی که "مستقیمأ به محل نگهداری، آزادی، و بازگشت رابرت لیوینس" منجر شود، تعیین کرده است.
امریکا جایزه بزرگی برای اطلاعاتی که "مستقیمأ به محل نگهداری، آزادی، و بازگشت رابرت لیوینس" منجر شود، تعیین کرده است.

دیوید مک گی یک وکیل مدافع امریکایی میگوید خانوادۀ رابرت لیونسن یک مأمور ادارۀ تحقیقات فدرال (اف بی آی) که از ده سال بدین سو در ایران مفقود میباشد، براساس معلومات افشا شده از یک منبع ایرانی علیۀ تهران اقامه دعوا نموده و خواستار غرامت گردیده است.

وی میگوید:"کسانی در موقعیت هایی هستند که رابرت لیونسن را شناسایی نموده و گفته اند که وی درین مدت در ایران در حبس میباشد". این فامیل ایران را متهم به "اعمال غیر قانونی گروگان گیری، شکنجه و دیگر صدمات" نموده است.

خانواده رابرت لیونسن، با ارائه شکایت نامه یی خواستار دریافت خسارت از جمهوری اسلامی ایران شده‌ است. لیونسن بتاریخ ۹ مارچ ۲۰۰۷ در جزیرۀ کیش ایران ناپدید شد. وی بعد از ۲۲ سال کار در اف بی آی تقاعد نموده بود.

در سال ۲۰۱۳ چندین رسانۀ امریکایی گزارش داده بودند که لیونسن شامل یک ماموریت سی آی ای بود ولی این ادعا را مقامات امریکایی تأیید ننموده اند. مقامات جمهوری اسلامی همواره از سرنوشت رابرت لیونسن ابراز بی اطلاعی کرده‌اند اما وکیل خانواده لیونسن دولت ایران را به ارائه اطلاعات گمراه کننده متهم کرده است.

براساس گزارش روزنامه نیویورک تایمز، همسر و فرزندان آقای لیونسن به دلیل "رنجی که به اعضای خانواده در پی گروگانگیری و شکنجه آقای لیوینسن وارد شده " به محکمۀ فدرال واشنگتن شکایت کرده و خواستار دریافت خسارت شده‌ است.

به گفته وکیل مدافع، خانواده آقای لیوینسن همچنین می خواهد که جهان از نیت بد و رفتار ظالمانه ایران آگاه شود.

رابرت لیونسن، مامور متقاعد اف بی آی که ۱۰ سال پیش در جزیره کیش ایران ناپدید شد بیش از هر امریکایی دیگری در خارج در اسارت مانده است. در ابتدا گفته می شد که برای "تحقیق در مورد قاچاق سگرت" به جزیره کیش رفته بود اما بعدأ فاش شد که او یک ماموریت مخفی تایید نشده از سوی سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سی آی ای) داشته است.

مقام های ایرانی همواره در مورد سرنوشت آقای لیونسن اظهار بی اطلاعی کرده اند، اما کریستین لیونسن همسر مامور سابق اف بی آی، چهار هفته پیش در مصاحبه ای گفته بود"به نظر او، مقام های ایرانی دقیقاّ می دانند که چه مصیبتی بر رابرت آمده است".

همسر و پسر آقای لیونسن برای پیگیری وضعیت او به ایران سفر کرده و با برخی از مقامات دیدار کرده بودند.

در حال حاضر دولت امریکا جایزه بزرگی برای اطلاعاتی که "مستقیمأ به محل نگهداری، آزادی، و بازگشت رابرت لیوینس" منجر شود، تعیین کرده است.

قصرسفید طی بیانیه ‌یی در سالگرد ناپدید شدن آقای لیونسن اعلام کرد که به تعهد برای یافتن آقای لیونسن و بازگرداندن او به امریکا متعهد است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا پیش از کسب مقام ریاست جمهوری گفته بود که اگر رئیس جمهور شود موضوع ناپدید شدن آقای لیوینسن را تا آخر پیگیری خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG