لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا راه را برای اعزام نیرو به عراق باز گذاشته است


جنرال مارتین دمسی، لوی درستیز عمومی قوای مسلح ایالات متحده این موضوع را در حالی به کانگرس مطرح کرد که امریکایی ها از دخالت نظامی کشور شان در عراق و افغانستان شاکی بوده، و می گویند که منابع مالی باید به جای جنگ در خارج، در بهبود اقتصاد و ترمیم زیربنای امریکا به مصرف برسد.

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده هفتۀ گذشته حین اعلام استراتیژی حکومت اش برای مبارزه با گروه دولت اسلامی در عراق و شام پافشاری کرد که سربازان امریکایی را به عراق نخواهد فرستاد.

اما جنرال دمسی امروز به مجلس سنای امریکا گفت که اگر وضعیت نیازمند همچو اقدامی باشد، برای رئیس جمهور اعزام سربازان را پیشنهاد خواهد کرد.

جنرال دمسی گفت: "در صورتیکه وضعیت به گونۀ شود که معتقد گردم مشاورین ما با قوای عراقی در حمله علیه اهداف گروه دولت اسلامی همراه باشند، این مشوره را به رئیس جمهور فراهم خواهم کرد."

از سویی هم، چک هیگل، وزیر دفاع ایالات متحده به کمیتۀ خدمات قوای مسلح امریکا در مجلس سنا گفت که تندروان گروه دولت اسلامی تهدید جدی را به ایالات متحده و متحدین آن متوجه ساخته اند و برای شکست آن واشنگتن ائتلاف گستردۀ را تشکیل داده است.

آقای هیگل گفت: "بیش از ۴۰ کشور آمادگی نشان داده اند تا در این مبارزه شریک ما شوند. و بیش از ۳۰ کشور اظهار آمادگی کرده اند تا کمک نظامی کنند. رئیس جمهور اوباما، آقای بایدن، آقای کری و خودم برای اتحاد و گسترش این ائتلاف کار را ادامه می دهیم."

مظاهره ضد جنگ

صحبت های اعضای مجلس سنا و مقامهای ارشد دفاعی امریکا در جریان استماعیه با اخلال جدی مظاهره کنندگان ضد جنگ مواجه گردید.

دموکرات های مجلس سنا و نمایندگان نگران اند که افزایش دخالت امریکا در مبارزه علیه گروه دولت اسلامی، پای امریکا را به جنگ جدیدی در حالی می کشاند که واشنگتن تلاش دارد پس از خروج سربازان امریکایی از عراق، اقدام مشابه را در افغانستان انجام دهد.

اما شماری از نمایندگان و سناتوران حزب جمهوری خوا می گویند که اقدامات حکومت امریکا برای رسیدن به تهدید گروه دولت اسلامی ناکافی است و امنیت ایالات متحده و شرکای آن در خطر می باشد.

در استراتیژی آقای اوباما آمده که واشنگتن حملات هوایی را علیه این گروه در عراق، و در صورت ضرورت در سوریه، انجام خواهد داد و گروه های مختلف را علیه تندروان دولت اسلامی تجهیز آموزش خواهد داد.

رئیس جمهور ایالات متحده می گوید که برای انجام حملات هوایی علیه گروه دولت اسلامی در عراق و سوریه نیاز به دریافت اجازۀ کانگرس ندارد. اما او از ارگان تقنینی امریکا خواست تا لایحۀ آموزش مخالفان سوری به تصویب کند.

مجلس نمایندگان ایالات متحده نیز لایحۀ را به بحث گرفت که اعزام مربی های امریکایی را برای آموزش مخالفان مسلح سوری به هدف مقابله با گروه دولت اسلامی ممکن می سازد.

در صورت تصویب مجلس نمایندگان، سنای امریکا بحث و رأی زنی را روی این لایحه آغاز خواهد کرد.

وزیر دفاع ایالات متحده پافشاری کرد که استراتیژی امریکا را به هدف تضعیف و از میان برداشتن گروه دولت اسلامی با وجود آنکه زمانگیر است، عملی خواهد ساخت.

XS
SM
MD
LG