لینک های دسترسی

Breaking News

جنگجویان گروه دولت اسلامی بیش از انتظار بوده


بارک اوباما، گروه دولت اسلامی را "غیراسلامی" خواند.
بارک اوباما، گروه دولت اسلامی را "غیراسلامی" خواند.

گروه دولت اسلامی بین ۲۰ هزار تا ۳۱۵۰۰ جنگجو در داخل عراق و سوریه دارد.

یک سخنگوی اداره استخبارات مرکزی ایالات متحده یا سی آی ای روز پنجشنبه گفت که این رقم بسیار بلند تر از تخمین های قبلی آن اداره می باشد.

ادارۀ استخبارات امریکا پیش از این شمار جنگجویان آن گروه را به ده هزار نفر تخمین کرده بود.

سخنگوی ادارۀ استخبارات مرکزی ایالات متحده شام پنجشنبه گفت که رقم جدید، منعکس کنندۀ سرباز گیری قویتر آن گروه از ماه جون می باشد که به دست آورد های بیشتری در شمال عراق نایل آمد.

بارک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده به خاطر عدم اعلام یک ستراتیژی واضح مبارزه با گروه دولت اسلامی، از چندی تحت انتقاد شدید قرار داشت.

با گسترش روز افزون ساحات تحت کنترول گروه دولت اسلامی و به ویژه سربریدن دو شهروند امریکایی توسط آن گروه، رئیس جمهور ایالات متحده ستراتیژی مبارزه علیه گروه دولت اسلامی را اعلام کرد.

بارک اوباما گفت که کشورش با انجام تلاش های "ثابت و بی امان"، تندروان گروه دولت اسلامی را در هر جایی که باشد بااستفاده از قوای هوایی و حمایت نیرو های متحد در زمین، متلاشی خواهد کرد.

رئیس جمهور اوباما گروه دولت اسلامی را دهشت افگن خوانده اعلام کرد که کشورش در رأس یک ائتلاف بزرگ برای تضعیف تهدید ناشی از آن "گروه دهشت افگن" قرار خواهد گرفت.

مخالفت روسیه در برابر امریکا

روسیه روز پنجشنبه برنامۀ حملات هوایی امریکا بر جنگجویان گروه دولت اسلامی را در سوریه محکوم و آن را یک عمل تهاجمی و نقض قانون بین المللی خواند.

اما وزیرخارجۀ ایالات متحده این ادعای روسیه را رد کرد که گویا امریکا در مبارزه علیه گروه دولت اسلامی تنها بوده و قوانین بین المللی را نقض می کند.

کری: گروه دولت اسلامی به روسیه نیز تهدید بوده می تواند
کری: گروه دولت اسلامی به روسیه نیز تهدید بوده می تواند

جان کری گفت که با توجه به نقش روسیه در بحران شرق اوکراین و اتصال جزیرۀ کریمیه به آن کشور، "شاید (انسان) را به بلند کردن بحث قانون بین المللی و یا هر سوال دیگری از جانب روسیه، خنده بگیرد."

آقای کری ابراز امیدواری کرد که مسکو درک کند، گروه دولت اسلامی به مثابۀ یک تهدید به روسیه نیز تلقی می شده و آن کشور باید در قبال کارکرد های گروه دولت اسلامی نگران باشد.

واکنش کانگرس

از سوی دیگر، رهبران کانگرس ایالات متحده از حزب دیموکرات و جمهوریخواه حمایت شان را از استراتیژی جدید رئیس جمهور اوباما در مبارزه با گروه دولت اسلامی اعلام کردند.

هری رید، رهبر اکثریت مجلس سنای ایالات متحده می گوید که آقای اوباما یک ستراتیژی موجه مبارزه با گروه تندرو دولت اسلامی را ترتیب کرده که طرف قبول وی و سایر اعضای حزب دیموکرات می باشد.

آقای رید گفت که او سایر اعضای حزب دیموکرات از عدم ارسال نیروهای جنگی امریکایی به عراق و سوریه پشتیبانی می کنند.

جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان از حزب جمهوریخواه می گوید که بسیاری از اعضای مجلس نمایندگان نگران اند که ممکن طرح آقای اوباما برای از بین بردن گروه دولت اسلامی کافی نباشد.

آقای بینر گفت که کانگرس به اساس تقاضای رئیس جمهور اوباما، باید مجوز آموزش مخالفان سوری را صادر کند.

اظهارات آقای بینر در حالی صورت می گیرد که ننسی پلوسی، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان از حزب دیموکرات گفت که در حال حاضر به صدور مجوز اقدامات بیشتر نظامی نیاز نیست.

قرار است مجلس نمایندگان هفته آینده روی تصویب ۵۰۰ میلیون دالر که آقای اوباما برای تمویل برنامه های آموزش نظامی مخالفان سوری تقاضا کرده است، رای گیری کند.

ایجاد ائتلاف و نقش کشور ها

این در حالیست که متحدین کلیدی ایالات متحده در جهان عرب توافق کرده اند مانع استخدام جنگجویان و تمویل آن گروه شده و با احتمال زیاد دست به یک اقدام نظامی مشترک علیه گروه دولت اسلامی بزنند.

این فیصله پس از نشست وزیرخارجۀ ایالات متحده در جده با مقام های مصر، عراق، اردن، لبنان و کشور های خلیج صورت گرفت.

جان کری با متحدین کشور های عرب در سعودی
جان کری با متحدین کشور های عرب در سعودی

مقامات شورای همکاری کشور های خلیج یکجا با مصر، عراق، اردن و لبنان گفتند که در مبارزه علیه تهدید دهشت افگنان متحد اند.

رئیس جمهور اوباما و جان کرزی وزیر خارجۀ ایالات متحده، حکومت جدید عراق را کلیدی در راستای از بین بردن گروه دولت اسلامی عنوان کرد.

با وجود تعهدات داده شده در مبارزه علیه گروه دولت اسلامی، اما کارشناسان ابراز تردید کرده می گویند که تا هنوز مشخص نیست همۀ این کشور ها چه نقشی را در این مبارزه ایفا می کنند.

کارشناسان می گویند که کم از کم همکاری به معنی دسترسی امریکا به یک پایگاه و انجام حملات هوایی و عملیات در داخل خاک سوریه و عراق خواهد بود.

این مطلب بااستفاده از گزارش های اسوشیتدپرس و صدای امریکا تهیه شده است.

XS
SM
MD
LG