لینک های دسترسی

Breaking News

سشنز: هیچگونه گفتگوی خصوصی با روس ها نداشتم


جیف سشنز، لوی سارنوال ایالات متحده امریکا
جیف سشنز، لوی سارنوال ایالات متحده امریکا

لوی سارنوال ایالات متحده روز سه شنبه گفت که سال گذشته با انجام دو ملاقات با سفیر روسیه در واشنگتن، هیچ کار نامناسبی را انجام نداده است.

جف سشنز، ادعای هرگونه تبانی با مقامات روسیه را در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶"یک دروغ مخوف و وحشتناک" خواند.

آقای سشنز که در مجلس استماعیۀ کمیتۀ استخبارات مجس سنا حضور یافته بود، در آغاز شهادت دهی خود گفت "هیچگاهی با هیچ روسی و یا خارجی در بارۀ مبارزات انتخاباتی صحبت نکرده ام."

لوی سارنوال ایالات متحده در این مجلس در بارۀ تحقیقات در خصوص مداخلۀ روسیه در انتخابات سال گذشته امریکا برگزار شده بود، به نمایندگان مجلس اطمینان داد که هیچ صحبتی با روس ها صورت نگرفته و تمام ادعا ها را "دروغین" خواند.

آقای سشنز گفت که چون قوانین وزارت عدلیه مانع دخالت وی بر هر گونه تحقیقات می شد، لذا تصمیم گرفت خود را از نظارت بر تحقیقات جنایی دخالت روس ها در انتخابات امریکا، کنار بکشد؛ چرا که به گفتۀ وی او "یک مشاور کلیدی مبارزات انتخاباتی ترمپ" بود.

لوی سارنوال ایالات متحده گفت که اکنون "هیچ آگاهی" در بارۀ تحقیقات جنایی، به رهبری رابرت مولر، رئیس پیشین ادارۀ تحقیقات فدرال امریکا ندارد.

جف سشنز، قبل از آغاز شهادت دهی در کمیتۀ استخباراتی سنا، سوگند خورد هرچه می گوید حقیقت است و بس.
جف سشنز، قبل از آغاز شهادت دهی در کمیتۀ استخباراتی سنا، سوگند خورد هرچه می گوید حقیقت است و بس.

رابرت مولر، پس از برکنار شدن جیمز کومی، رئیس پیشین ادارۀ اف بی آی از سوی رئیس جمهور ترمپ، توسط رود روزنشتاین، معاون جیف سشنز گماشته شد. روزنشتاین پس از آنکه آقای سشنز از نظارت بر تحقیقات کناره گیری کرد، مسوولیت نظارت بر تحقیقات را به عهده گرفت.

آقای سشنز گفت "من بر آقای مولر اعتماد دارم" اما افزود اینکه آقای ترمپ هم اعتماد دارد یا خیر نمی داند.

گزارش های در رسانه های امریکایی به نشر رسیده که رئیس جمهور ترمپ روی برکناری مولر غور می کند، شخصی که کمتر از یک ماه می شود در این سمت گماشته شده است.

امتناع از پاسخ به برخی موضوعات

لوی سارنوال ایالات متحده در این مجلس استماعیه که به خواست خودش "علنی" بر گزار شد، در بارۀ برخی مسایل نخواست صحبت کند.

جف سشنز به تکرار، بحث در بارۀ صحبت هایش با رئیس جمهور ترمپ را رد کرد و گفت " آن صحبت ها خصوصی" بوده است.

آقای سشنز گفت که او دو بار با سرگی کیسلیاک، سفیر روسیه در واشنگتن ملاقات کرده است؛ یکی در مجمع عمومی جمهوریخواهان در سال گذشته و بعداً در دفتر مجلس سنا؛ اما، هیچ یک از ملاقات هایش به گفتۀ وی در بارۀ مبارزات انتخاباتی آقای ترمپ نبود بلکه بیشتر در بارۀ ظرفیت وی به عنوان یک سناتور امریکا قبل از آن بود که دونالدترمپ او را در سمت لوی سارنوال امریکا نامزد کند.

جف سشنز تاکید کرد که هیچ خاطرۀ از صحبت ها با کیسلیاک، سفیر روسیه در هوتل واشنگتن ندارد، جاییکه هر دو در سخنرانی پالیسی خارجی دونالدترمپ شرکت کرده بودند.

سرگی کیسلیاک، سفیر روسیه در واشنگتن
سرگی کیسلیاک، سفیر روسیه در واشنگتن

جیف سشنز در پاسخ به بسیاری سوالات از عبارت های مانند "به خاطر ندارم؛ فکر نمی کنم، هیچگاه نشنیده ام و ..." استفاده کرد که با انتقاد برخی از اعضای کمیتۀ استخباراتی مجلس سنا مواجه گردید.

سناتوران به لوی سارنوال امریکا گفتند که او به بسیاری سوالات آنان پاسخ نمی دهد. آقای سشنز گفت "افشای صحبت های خصوصی با رئیس جمهور نادرست است و برای حراست از حق رئیس جمهور به برخی سوالات پاسخ نمی دهد."

لوی سارنوال ایالات متحده گفت که او هیچگاه در جریان مبارزات انتخاباتی نشنیده است که روسیه به نحوی در انتخابات مداخله می کند تا دونالدترمپ را در شکست دادن هیلری کلنتن کمک کند.

برکناری کومی

مجلس استماعیۀ کمیتۀ استخباراتی مجلس سنا، در آخرین مراحل چندین تحقیقات روان در بارۀ مداخلۀ روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده می باشد.

بخش دیگر سوالات که جیف سشنز با آن مواجه شد، برکناری جیمز کومی، رئیس پیشین ادارۀ تحقیقات فدرال ایالات متحده و مسوول تحقیقات مداخلۀ روسیه بود که توسط رئیس جمهور ترمپ از وظیفه اش سبکدوش گردید.

آقای سشنز در پاسخ به سوالی که کومی گفته بود که وی شش بار تماس تلیفونی رئیس جمهور ترمپ را دریافت کرده و دو بار هم ملاقات اضافی با وی داشته است گفت "هر گونه ملاقات و صحبت تلیفونی رئیس جمهور با رئیس ادارۀ تحقیقات فدرال نادرست نیست؛ ولی آنچه برای هر کارمند وزارت عدلیه مشکل افزا می باشد صحبت با اعضای کابینه بدون در جریان گذاشتن مقامات بلندرتبۀ شان است."

آقای سشنز گفت آقای کومی از "تنها بودن در ملاقات با رئیس جمهور ابراز نگرانی کرده است."

یکتن از سناتوران کمیتۀ استخباراتی مجلس سنا از وی پرسید که آیا فکر نمی کند که باید از برطرف کردن کومی کناره گیری می کرد. آقای سشنز گفت "وظیفۀ من است تا بهترین ها را در همچو ادارات بگماریم."

XS
SM
MD
LG