لینک های دسترسی

Breaking News

تحلیلگران: کرزی یک متحد بی ثبات، زیرک و تندخوست


حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان
حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان
طولانی ترین جنگ امریکا - پس از حضور دوازده ساله در افغانستان - در حال تمام شدن است. ایالات متحده در این جنگ، بیش از ۲۲۰۰ سرباز خود را ازدست داده و صد ها میلیارد دالر را بخاطر آوردن ثبات در افغانستان به مصرف رسانیده است.

حضور نظامیان امریکایی

چگونگی حضور نظامی امریکا پس از سال ۲۰۱۴ پرسشی است که مقامات امریکایی با آن روبه رو اندږ باآنهم اگر قرار باشد که ایالات متحده شماری از نیروهایش را در افغانستان نگهدارد، ماموریت آن، آموزش نیروهای نظامی افغان و ادامه عملیات ضد دهشت افگنی در برابر القاعده خواهد بود.

برنت اسکو کرافت که مشاور امنیت ملی جرالد فورد و جورج بوش، روسای جمهور پیشین ایالات متحده بود، می گوید برای حفظ اطمینان و روحیه نظامیان افغان، ایالات متحده باید دست کم ۱۰هزار سرباز اش را در افغانستان نگهدارد.

اما حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان امضای توافقنامه امنیتی دو جانبه را با ایالات متحده که زمینه حضور دراز مدت نظامیان امریکایی را در افغانستان فراهم می کند، رد نموده است.

دوره ریاست جمهوری آقای کرزی در ماه اپریل امسال به پایان می رسد. بسیاری کارشناسان به این باورند که حکومت رئیس جمهور اوباما باید با جانشین آقای کرزی توافقنامه امنیتی را امضا کند.

تطبیق گزینه صفر

از طرف دیگر، مقامات امریکایی گفته اند که اگر آقای کرزی توافقنامه امنیتی را امضا نکند، ایالات متحده ناگزیر "گزینه صفر" یا خروج کامل نیروهایش را از افغانستان عملی سازد.

جان بولتن، سفیر پیشین ایالات متحده در سازمان ملل متحد مخالف عملی شدن "گزینه صفر" است.

او میگوید:"اگر گزینه صفر عملی گردد، هراس دارم که طالبان و القاعده به سادگی کنترول دوباره افغانستان را بدست آرند. اگر این کار صورت گیرد، یک شکست بزرگ خواهد بود. نه بخاطر اینکه طالبان و القاعده یکبار دیگر برای انجام عملیات شان چون حملات ۱۱سپتمبر، یک پایگاه بدست می آرند بلکه سبب تقویت سایر تندروان چون طالبان پاکستانی و سایر گروه های دهشت افگن خواهد گردید."

رئیس جمهور کرزی در سال های اخیر همواره از ایالات متحده انتقاد نموده است. و عدم امضای توافقنامه امنیتی از سوی رئیس جمهور کرزی فقط یک نمونه از روابط پر تشنج بین حکومت های دو کشور است.

روش حامد کرزی

جنرال انتونی زینی، قومندان پیشین قوماندانی مرکزی ایالات متحده، آقای کرزی را یک "متحد بی ثبات" می خواند.

او میگوید:"کرزی یک متحد غیر ثابت قدم است. حالت مالیخولیایی دارد. گاهی طوری معلوم می شود که با ما یکجا کار نموده و به گونه ای همکاری می کند. اما حالاتی هم وجود دارد که او ۱۸۰ درجه تغییر جهت می دهد - و آنهم به یک طرز بسیار غیر قابل پیش بینی!"

اما برنت اسکو کرافت، مشاور پیشین امنیت ملی ایالات متحده، رئیس جمهور کرزی را یک "متحد تند و زیرک" توصیف می کند. او می گوید که به نظر می رسد آقای کرزی همیش، چند بازی را همزمان بازی می کند.

جان بولتون، سفیر پیشین ایالات متحده در سازمان ملل می گوید که آقای کرزی یک "متحد بی وفا" است. او افزود که واشنگتن برای ادامه حضور نظامی در افغانستان باید دلایل بسیار روشن به رئیس جمهور کرزی ارایه کند.

از جانب دیگر، جنرال انتونی می گوید که واشنگتن نیز قسماً مسؤول روابط رو به وخامت با رئیس جمهور افغانستان است.
XS
SM
MD
LG