لینک های دسترسی

Breaking News

چالش های دیپلوماتیک کری در چین


بیجینگ در حال اعمار یک میدان هوایی نظامی در جزایر سپراتلی است.
بیجینگ در حال اعمار یک میدان هوایی نظامی در جزایر سپراتلی است.

قرار است جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده روز شنبه غرض یک سفر دور روزه به بیجنگ مواصلت کند. اهداف عمده این سفر، آمادگی ها برای مذاکرات قریب الوقوع به سطح بلند بین رهبران دو کشور و سفر شی جیپنگ، رئیس جمهور چین در اواخر سال جاری به امریکا می باشد.

اما در حالیکه جنجال ها روی تلاش احیای اراضی چین در آب های مورد مناقشه دریای چین جنوبی افزایش یافته است، این موضوع میتواند سفر آقای کری را تحت الشعاع قرار دهد.

با نزدیک شدن سفر آقای کری به چین، نگرانی مقامات ایالات متحده در مورد تلاش های چین برای اعمار هفت ساحه در آب های مورد مناقشه دریای چین جنوبی بیشتر شده است.

بیجینگ در حال اعمار یک میدان هوایی نظامی در جزایر سپراتلی بوده و در یک ساحه دیگر نیز به اندازه کافی کار برای اعمار یک میدان هوایی دیگر نیز جریان دارد. در مجموع چین در حدود ۸۰۰ هکتار از اراضی خود را در این جزایر گسترش داده است.

بر اساس گزارش های هفته اخیر، وزارت دفاع ایالات متحده روی استفاده از طیاره ها و کشتی های گزمه برای حصول اطمینان از آزاد بودن دریانوردی این ساحه، غور میکند و میخواهد نشان دهد که تا چی حد برای واشنگتن اهمیت دارد تا این ساحه به عنوان یک مسیر تجارت جهانی، شناسایی شود.

دانیل رسل، دیپلومات ارشد در امور شرق آسیا میگوید اقدامات تحریک آمیز چین، موقف آن کشور را صدمه خواهد زد. رسل در یک مجلس استماعیه کانگرس امریکا در هفته جاری گفت که نیاز به عقب راندن همچو رفتار مشکل افزا است.

یک مقام وزارت خارجه امریکا به خبرگزاری رویترز گفته است که این موضوع در جریان سفر آقای کری مطرح خواهد شد و وزیر خارجه امریکا با روشن ساختن موقف واشنگتن و متعهد بودن به آزادی خطوط کشتی رانی و قلمرو فضایی آبهای جنوب چین، بیجینگ را ترک خواهد گفت.

اما اینکه آقای کری تا چی برای روشن ساختن این موضوع پیش خواهد رفت، واضح نیست.

ویلیام چونگ، تحلیل گر ارشد در انستیتوت بین المللی مطالعات استراتیژیک میگوید کری به احتمال زیاد به موضوع گزمه کشتی ها و طیاره های نظامی در آن ساحه اشاراتی خواهد داشت، و اگر او اینکار را انجام داد، منجر به یک واکنش قوی چین خواهد شد.

قرار است چین و ایالات متحده یک نشست اقتصادی و امنیتی به سطح بلند را در اواخر سال جاری میزبانی کنند، و در عین حال هر دو کشور برای اولین سفر شی جیپینگ، رئیس جمهور چین در ماه سپتمبر سال جاری به امریکا، آمادگی میگیرند.

آقای چونگ میگوید در حالیکه گزمه نظامیان امریکایی در نزدیکی جزایری که چین در آن مصروف اعمار ساختمان هاست، قابل توجیه خواهد بود، در عین زمان واشنگتن باید روی تاثیر این فشار ها بر چین بر روابط ستراتیژیک دو جانبه باید غور کند.

وانگ دانگ، استاد حقوق و علوم سیاسی در دانشگاه پیکنگ میگوید دشوار است که گفته شود این موضوع، سفر آقای کری را تحت شعاع قرار دهد و یا دو طرف، سعی کنند آنرا کوچک جلوه دهند « تصور شخصی من این است که به نظر می رسد بیشتر از ایالات متحده میخواهد تا یک پیام بازدارنده را به چین ابلاغ کند نه اینکه برای چین تفهیم کند که ایالات متحده عملاً در مورد اقدام خواهد کرد.»

صرف نظر از آنچه اتفاق خواهد افتاد، اظهارات مقام های امریکایی در هفته جاری، مقام های چین را آزرده ساخته است. وزارت خارجه چین می گوید بیجینگ به شدت نگران است و از واشنگتن خواسته است تا گزارش ها در مورد گزمه نظامی امریکا را در ساحه، روشن سازد، سوالی که ایالات متحده می گوید چین میتواند آنرا آزادانه در سفر آقای کری، مطرح سازد.

گزارش صدای امریکا

برگردان: ژیلا سمعی

XS
SM
MD
LG