لینک های دسترسی

Breaking News

سفر قانونگذار امریکایی به کشمیر پاکستان، مایۀ ناراحتی هند شده است


الهان عمر، عضو مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده روز پنجشنبه ۲۱ اپریل (اول ثور) در دیدار از کشمیر زیر ادارۀ پاکستان تعهد کرد که واشنگتن را وادار خواهد کرد تا توجهٔ بیشتری به این منطقه مبذول کند.

این قانون‌گذار امریکایی هنگام دیدار از خط مقدم نظامی که کشمیر پاکستان را از کشمیر زیر ادارهٔ هند جدا می‌سازد گفت: " فکر نمی‌کنم به آن اندازه‌ای که لازم است در مورد [کشمیر] در کانگرس و یا دولت [ایالات متحده] صحبت شود. "

خانم عمر در صحبت با خبرنگاران در مظفرآباد، مرکز اداری کشمیر زیر ادارهٔ پاکستان گفت: "در مورد مسله کشمیر، ما یک جلسه استماعیه در کمیته روابط خارجی [کانگرس] برگزار کردیم تا گزارش‌های نقض حقوق بشر را بررسی کنیم."

اما هند که ادعاها در مورد نقض حقوق در بخش کشمیر زیر ادارهٔ خود را همواره رد می‌کند این سفر، قانونگذار امریکایی به کشمیر را محکوم کرد.

اریندم باگچی، سخنگوی وزارت خارجهٔ هند در یک کنفرانس خبری در دهلی جدید گفت: "ما متوجه شدیم که او از بخشی از قلمرو اتحادیه هند که در حال حاضر به طور غیرقانونی توسط پاکستان اشغال شده است، دیدن کرده است."

آقای باگچی افزود: "اجازه دهید فقط بگویم که اگر چنین سیاستمداری بخواهد سیاست‌های تنگ نظرانه خود را در خانه به پیش ببرد، این کار اوست. اما نقض تمامیت ارضی و حاکمیت ما مربوط به ما می‌شود و ما فکر می‌کنیم این بازدید باید محکوم شود."

خانم عمر اوایل ماه جاری هنگام سخنرانی در کانگرس، از آنچه او بی میلی دولت ایالات متحده در انتقاد از دولت نرندرا مودی، صدر اعظم هند خواند، انتقاد کرد و گفت که مودی "مسلمان بودن در هند را جرم می‌شمارد".

چند روز پس از انتقاد خانم عمر، انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده در یک اقدام نادر از هند انتقاد کرده و گفت که ایالات متحده نقض حقوق بشر در هند توسط برخی از مقامات دولتی، پولیس و مقامات زندان‌ها را از نزدیک نظارت می‌کند.

حزب بهارتیا جنتا به رهبری نرندا مودی از زمان به قدرت رسیدن در سال ۲۰۱۴ به تشویق تندروان هندو به آزار و اذیت مسلمانان و دیگر اقلیت‌ها متهم شده است؛ اتهامی که این حزب آن را همواره رد کرده است.

الهان عمر، عضو مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده قبل از بازدید از کشمیر با مقامات پاکستانی، به شمول شهباز شریف، صدر اعظم، عارف علوی، رییس جمهور، حنا ربانی کهر، معاون وزارت خارجه و عمران خان، صدر اعظم پیشین پاکستان ملاقات کرد.

خانم عمر،‌ یکی از اعضای مسلمان کانگرس امریکا، نخستین عضو کانگرس است که پس از برکناری عمران خان و به میان آمدن حکومت جدید از پاکستان دیدار می‌کند.

XS
SM
MD
LG