لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی قانون‌گذاران امریکایی از تهدید و مبدل شدن چین به ابرقدرت جهانی


اعضای کمیتهٔ استخبارات مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحدۀ امریکا ضمن هشدار از تهدید چین می‌گویند که واشنگتن تاکنون نتوانسته با چین که به عنوان یک قدرت جهانی در حال ظهور است همگام باشد.

این نگرانی ها که روز چهارشنبه ۳۰ سپتمبر (نهم میزان) در دو گزارش جداگانه بیان شده است، از سازمان های استخباراتی و قانون‌گذاران ایالات متحده انتقاد می‌کند که چرا مدت زیادی به این باور بودند که افزایش تجارت و تعامل با چین باعث می شود بیجینگ سرانجام خود را با ارزش‌های غربی عیار سازد.

در این گزارش‌ها استدلال شده است که ایالات متحده در حالی برای عقب راندن چین در تلاش است که با خطر واقعی از دست دادن موقف جهانی خود به چین مواجه است.

در گزارش آمده است:"خطرات زیاد است… در صورت عدم تجدید چشمگیر منابع، حکومت و جامعه استخباراتی ایالات متحده در دستیابی به نتایج مورد نیاز برای ادامه رقابت با چین در صحنه جهانی برای دهه های آینده موفق نخواهد شد. "

در گزارش کمیتهٔ استخبارات مجلس نمایندگان که براساس صدها ساعت مصاحبه با مقامات استخباراتی و بررسی تحقیقات متعدد تهیه شده است، از سازمان های استخباراتی ایالات متحده انتقاد شده که آنان بیش از حد بر ماموریت ضد تروریزم متمرکز شده و نتوانسته اند خود را با تهدیدهای جهان در حال تغییر سازگار کنند.

در گزارش آمده است: "در حالی که ایالات متحده مشغول درگیری با القاعده ، داعش (دولت اسلامی) و شاخه های وابسته به آنها بود، سلطه بدون چالش واشنگتن بر سیستم جهانی از بین رفته است."

کمیتهٔ استخبارات مجلس نمایندگان امریکا سفارش می‌کند که برای مقابله بهتر با چین و سایر تهدیدات در حال ظهور، ادارات استخباراتی ایالات متحده باید از اطلاعات موجود در انترنت، رسانه‌های اجتماعی و جاهای دیگر استفاده بهتر کنند.

در این گزارش همچنین گفته شده است كه مقامات استخباراتی امریكا باید توجه بیشتری به تهدیدهای غیر فوری و غیرنظامی مانند صحت جهانی، مصوونیت اقتصادی و تغییرات اقلیم داشته باشند.

گزارش دوم که از طرف قانونگذاران جمهوری خواه روز چهارشنبه منتشر شد نیز مملو از انتقادات بوده و پشنهاد بیشتر از ۴۰۰ تغییر را در ستراتیژی واشنگتن – چین می‌کند.

در این گزارش هشدار داده است: "برای حفظ دموکراسی و آزادی در سراسر جهان ، ایالات متحده باید قاطعانه با متحدان ما عمل کند تا ابتکار عمل را دوباره بدست گیرد."

همچنین این گزارش حاکی است که ایدیالوژی حزب کمونیست چین خلاف اصول اساسی سیستم بین المللی بوده و امنیت و سعادت امریکا را در خطر قرار می‌دهد.

گروه کاری از قانون گذاران خواسته است تا اقدامات ضد استخباراتی علیه چین را افزایش دهند و اطمینان حاصل کنند که زنجیره های تامین اکمالات امنیت ملی و طبی ایالات متحده، دیگر نیازی به کالاهای ساخت چین نداشته باشند.

XS
SM
MD
LG