لینک های دسترسی

Breaking News

ممکن ایران طیارۀ اوکراین را سقوط داده باشد - رسانه‌های امریکایی


رسانه‌های امریکایی گزارش داده اند که به باور مقام‌های استخباراتی امریکا، طیارۀ خط هوایی اوکراین که روز چهارشنبه در ایران سقوط کرد و ۱۷۶ سرنشین آن تلف شد، توسط میزایل‌ ضد طیاره سقوط داده شده است.

دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده نیز در مورد گزارش رسانه‌های امریکایی که گویا این طیاره اشتباهی سقوط داده شده است، روز پنجشنبه به خبرنگاران در قصر سفید گفت: "من شک‌های خود را دارم...طیاره در یک ماحول ناگوار پرواز می‌کرد و ممکن کسی اشتباه کرده باشد".

رییس جمور ترمپ بدون توضیح مشخص در پیوند با سقوط طیارۀ خط هوایی اوکراین گفت: "چیزی بسیار هولناک اتفاق افتاده است".

مقام‌های ایرانی روز پنجشنبه گفتند که عملۀ این طیاره تلاش داشتند تا دوباره به میدان فرود آیند. اما به گفتۀ مقام‌های ایران، ظاهراً پیلوت این طیاره قادر نبوده است تا با برج مراقبت ارتباط رادیویی برقرار کرده و از مشکل اطلاع بدهد.

تحقیق کنندگان ایرانی گفته اند که صداها و اطلاعات ثبت شده در جعبۀ سیاه طیارۀ بوینگ ۷۳۷ خط هوایی اوکراین را بازیابی کرده اند، اما به نقل از خبرگزاری نیمه رسمی مهر ایران، مقام‌های ایرانی گفته اند که این جعبه و اطلاعات آن به شرکت امریکایی بوینگ داده نخواهد شد.

در همین حال، ولادیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین گفته است که حسن روحانی، رییس جمهور ایران به وی اطمیان داده است که تهران در تحقیق این رویداد مرگبار "همکاری کامل" کرده و تمام اطلاعات را در دسترس متخصصان قرار خواهد داد.

ریاست جمهوری اوکراین با نشر خبرنامه‌ای در وبسایت رسمی خود گفته است که آقای زلنسکی و رییس جمهور روحانی روز پنجشنبه نهم جنوری صحبت تلیفونی کرده اند.

دفتر بوریس جانسن، صدر اعظم بریتانیا نیز گزارش رسانه‌ها را در مورد سقوط طیارۀ خط هوایی اوکراین نگران کننده خوانده و گفته است که آن را "به گونۀ فوری" پیگیری می‌کند.

XS
SM
MD
LG