لینک های دسترسی

Breaking News

روز یادبود در ایالات متحده؛ ادای احترام به نظامیان کشته شدۀ امریکایی


در آخرین دوشنبه ماه می، امریکایی‌ها از آنعده منسوبان قوای مسلح ایالات متحده که در راه خدمت به کشورشان جان باخته اند، یادبود به عمل می‌آورند.

پس از دو سال وقفه به خاطر محدودیت‌های وضع شده برای جلوگیری از شیوع همه‌گیری کووید۱۹، امسال مراسم روز یادبود به تاریخ ۳۰ می (نهم جوزا) با برگزاری رسم گذشت‌ها در واشنگتن دی‌سی برگزار می‌شود.

قرار است جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده،‌ در مراسم روز یادبود در گورستان ملی آرلنگتن شرکت کرده و بر گور سپاهیان گمنام اکلیل گل بگذارد.

شمار زیاد امریکایی‌ها به ویژه خانواده‌هایی که اعضای آنان در صفوف قوای مسلح امریکا و به خاطر دفاع از ایالات متحده کشته شده اند، برای یادبود از عزیزان از دست رفتۀ شان به گورستان‌ها رفته و بر گور آنان گل می‌گذارند.

رژۀ موترسایکل سواران بخشی از مراسم ویژۀ رسم گذشت روز یادبود در واشنگتن دی‌سی است. امسال موترسایکل سواران به خاطر ارتقای آگاهی در مورد افزایش خودکشی در میان نظامیان پیشین در واشنگتن دی سی رژه رفتند.

دست اندرکاران این برنامه در وبسایت رسمی شان نگاشته اند که هدف از رژۀ امسال موترسایکل سواران جلب توجه به موضوعات اساسی فراروی نظامیان پیشین، به شمول خودکشی در میان آنان است. بر اساس آمار این وبسایت هر روز ۲۲ نفر که در گذشته در صفوف قوای مسلح امریکا خدمت کرده اند، دست به خودکشی می‌زنند.

تاریخچۀ روز یادبود

روزیادبود برای بار نخست در سال ۱۸۶۸، سه سال پس از پایان جنگ داخلی در امریکا، تجلیل شد. تجلیل این روز که زمانی هم به نام روز آذین (Decoration Day) یاد می‌شد، به هدف بزرگداشت از کدام نبرد مشخص یا حتا جنگ نبوده، بلکه در عوض هدف آن ترغیب شهروندان است تا قربانی‌های نظامیان کشته شده را به یادداشته و با گذاشتن گل و نوار تزیینی بر گور آنان، به این قربانیان جنگ ارج‌گذاری کنند.

در نخستین مراسم تجلیل از روز یادبود حدود ۵۰۰۰ نفر گور ۲۰ هزار نظامی کشته شده در جنگ داخلی امریکا را که در گورستان ملی آرلنگتن در واشنگتن دی سی به خاک سپرده شده اند، بدون درنظرداشت اینکه این نظامیان به کدام طرف جنگ نسبت داشته و در کدام جبهه جنگیده بودند، آذین بستند. این مناسبت به سنتی مبدل شد که سپس به سرتاسر کشور گسترش یافت.

به همین ترتیب، در هر روز یادبود، پرچم‌های کوچک و اکلیل‌های گل‌های رنگارنگ آذین‌بخش لوحه سنگ گورهای قهرمانان نظامی و آبدات یادبود از آنان در سرتاسر کشور می‌باشد.

همچنین، روز یادبود در ایالات متحده به مثابۀ روز اول فصل تابستان نیز تجلیل می‌شود و در این روز خانواده‌ها گردهم جمع شده و روی یک میز با هم غذا صرف می‌کنند که کباب جز عمدۀ غذای این روز می‌باشد.

XS
SM
MD
LG