لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا بار دیگر مواضع حوثی‌ها را در یمن هدف قرار داد


اردوی امریکا صبح روز شنبه ۱۳ جنوری (۲۳ جدی) به وقت محل حملهٔ دیگری را علیه مواضع حوثی‌ها در یمن انجام داد تا از تجارت و آزادی تحرک کشتی‌رانی در بحیرهٔ سرخ محافظت کند.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) در بیانیه‌ای گفت: "نیروهای امریکایی حدود ساعت ۳:۴۵ صبح شنبه به وقت محل به یک سایت رادار حوثی‌ها در یمن حمله کردند."

در بیانیه آمده است که این حمله "یک اقدام متعاقب به یک هدف نظامی خاص" مربوط به حملات روز گذشته بود.

در همین حال شبکه تلویزیونی المسیره وابسته به حوثی‌ها نیز صبح روز شنبه گزارش داد که ایالات متحده و بریتانیا صنعا، پایتخت یمن، را هدف حملات خود قرار دادند.

این حمله اندکی بیش از یک روز پس از آن صورت گرفت که نیروهای امریکایی و بریتانیایی مواضع شورشیان حوثی را در یمن هدف قرار دادند.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، گفت که این حملات در "پاسخ مستقیم" به حملات حوثی‌ها علیه کشتی‌های بین المللی در بحیرهٔ سرخ راه اندازی شد، حملاتی که بر اساس معلومات قصر سفید، پرسونل امریکایی، غیرنظامیان و شرکای امریکا را با خطر مواجه کرده و تجارت و آزادی تحرک کشتی‌رانی را تهدید کرده است.

وزارت دفاع ایالات متحده روز جمعه اعلام کرد که این حملات در دو مرحله، بیش از ۶۰ هدف را در ۲۸ نقطه مختلف در سراسر مناطق تحت کنترول حوثی‌ها در یمن، هدف قرار داده است.

حملهٔ روز شنبه پس از آن صورت گرفت که رییس جمهور بایدن روز جمعه هشدار داد که اگر نیروهای حوثی یمن به حملات خود به کشتی‌های تجاری و نظامی در بحیرهٔ سرخ ادامه بدهند، امریکا و بریتانیا اقدامات نظامی بیشتری را علیه تأسیسات این گروه انجام خواهند داد.

شورشیان حوثی روز جمعه تهدید به حملات بیشتر کرده و گفتند که منافع امریکا و بریتانیا حالا "اهداف مشروع" آنان است.

در همین حال مقامات اردوی ایالات متحده تایید کردند که شبه نظامیان حوثی در اوایل روز جمعه یک میزایل بالستیک ضد کشی پرتاب کردند، اما به هیچ کشتی اصابت نکرد.

شورشیان حوثی که توسط ایران حمایت می‌شوند و کنترول اکثریت بخش‌های یمن را در دست دارند، سیستم تجارت بین المللی را در طول چند هفته اخیر با حملات بر کشتی های که از تنگه باب المندب در جنوب بحیره سرخ عبور می‌کنند، مختل کرده اند. این گروه گفته است که این حملات را در واکنش به حملات اسراییل بر غزه انجام می‌دهد.

گروه

XS
SM
MD
LG