لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ ستراتیژی امریکا در افغانستان را اعلام می کند


رئیس جمهور ایالات متحده، دوشنبه شب، بیان خواهد کرد که چرا علاقمند است به تعهدات ایالات متحده در افغانستان پابند بماند.

دونالد ترمپ، حوالی ۹ امشب از یک پایگاه نظامی واقع در بیرون شهر واشنگتن، به عنوان بخش از تغیر وسیع ستراتیژی ایالات متحده در بخش افغانستان، بر اساس گزارش ها، احتمالاً اعزام چندین هزار سرباز اضافی امریکایی را به آن کشور اعلام خواهد کرد.

این تصمیم آقای ترمپ به تعقیب بازنگری چندین ماهۀ ادارۀ وی در خصوص چند ۱۶ سالۀ امریکا در افغانستان اتخاذ می گردد.

راند پاول جمهوریخواه می خواهد کانگرس در تصمیم گیری روی اعزام سربازان امریکایی به افغانستان دخیل شود.
راند پاول جمهوریخواه می خواهد کانگرس در تصمیم گیری روی اعزام سربازان امریکایی به افغانستان دخیل شود.

این درحالیست که یک سناتور امریکایی مخالفت خود را با اعزام سربازان اضافی امریکایی به افغانستان اعلام کرده است

راند پاول جمهوریخواه در اعلامیه یی نگاشته است "ماموریت در افغانستان، هدف خود را از دست داده است و فکر می کنم که اعزام سربازان بیشتر به آن جنگ، یک مفکورۀ نادرست است."

این سناتور ایالت کنتکی یکی از طرفداران و مدافعین برگشتاندن تصمیم گیری جنگ به کانگرس ایالات متحده است. در اوایل سال روان آقای پاول یک لایحۀ را پیشنهاد کرد که در آن خواهان لغو صلاحیت های رئیس جمهور برای استفاده از نیروی نظامی شده بود که در ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ تصویب گردید. قرار است پس از برگشت کانگرس از رخصتی، یکبار دیگر آن لایحه را پیشنهاد کند.

آقای پاول می خواهد بیان کند که رئیس جمهور نمی تواند بدون تصویب کانگرس، سربازان اضافی به افغانستان اعزام کند.

این سناتور جمهوریخواه قویاً به این باور است که اگر رئیس جمهور و کانگرس خواهان ادامۀ این جنگ ایالات متحده در أفغانستان باشند؛ پس، کم از کم کانگرس بایستی به آن رای اعتماد دهد.

وزیر دفاع ایالات متحده ستراتیژی جدید امریکا را در بارۀ افغانستان "جامع و دقیق" خوانده است.
وزیر دفاع ایالات متحده ستراتیژی جدید امریکا را در بارۀ افغانستان "جامع و دقیق" خوانده است.

اما جیم متیس، وزیر دفاع ایالات متحده روز یکشنبه حین صحبت با خبرنگاران گفت که بحث ها در مورد ستراتیژی ایالات متحده برای افغانستان "جامع و دقیق" بوده و از نحوۀ که حکومت دونالد ترمپ استراتیژی جنگ افغانستان را طراحی کرده است، "قناعت دارد."

آقای متیس نخواست در بارۀ جزییات ستراتیژی جدید امریکا در افغانستان به شمول تعداد سربازان صحبت کند؛ اما، این ستراتیژی به گفتۀ وی فراتر از افغانستان بوده و آن را "ستراتیژی جنوب آسیا" عنوان کرد.

از سوی دیگر، جنرالان امریکایی، به رئیس جمهور ترمپ مشوره داده اند که سربازان اضافی به افغانستان بفرستد تا بن بست موجود در جنگ آن کشور را در هم شکند و قلمروهای تحت کنترول طالبان را دوباره تصرف کند.

رئیس جمهور ترمپ از سال های متمادی یکی از منتقدین سرسخت حضور نظامی امریکا در أفغانستان بوده و طی تویت های متعدد، خواهان برگشت سربازان امریکایی از أفغانستان شده است.

آقای ترمپ در یکی از تویت های خود در ۲۰۱۳ نگاشته است "بیایید از افغانستان بیرون شویم. سربازان ما توسط افغان های کشته می شوند که ما آنان را آموزش می دهیم و میلیارد ها دالر مان حیف و میل می شود. بی معنی است! ایالات متحده را بازسازی کنیم."

XS
SM
MD
LG