لینک های دسترسی

Breaking News

نیکی هیلی: جهان نظاره گر عملکرد ایران است


نیکی هیلی، سفیر ایالات متحده در ملل متحد
نیکی هیلی، سفیر ایالات متحده در ملل متحد

نمایندۀ ایالات متحده در ملل متحده می گوید که پس از نشست اضطراری روز جمعه، شورای امنیت ملل متحد به ایران هشدار داد که"جهان نظاره گر"عملکرد تهران در برابر اعتراضان کنندگان مردم آن کشور خواهد بود.

نیکی هیلی، نمایندۀ ایالات متحده در ملل متحد، روز جمعه گفت که جامعۀ جهانی نمی تواند به ایران اجازه دهد تا صدای مظاهره کنندگان را به ویژه با قطع برخی از صفحات رسانه های اجتماعی، خاموش سازد.

شورای امنیت پس از ظهر روز جمعه، نشست اضطراری را در مورد اعتراضات گستردهمردم ایران را برگزار کرد. این نشست اضطراری که از سوی ایالات متحده درخواست شده بود باوجود مخالفت برخی از اعضای دایمی شورای امنیت، در بارۀ مظاهرات پر سر و صدای ایران برگزار شد.

ایالات متحده از مظاهرات مردم ایران که هشت روز قبل آغاز شد حمایت کرده است. دونالدترمپ و برخی از اعضای دولت ایالات متحده از مظاهره کنندگان ایران که علیه حکومت به گفتۀ مقامات امریکایی "سرکوب گر و فاسد" ایستادند، استقبال و ستایش کردند.

در مظاهرات ایران که جمعه وارد هشتمین روز خود شد، کم از کم ۲۲ نفر کشته شدند. مظاهرات ابتدا به خاطر نارضایتی از بلندرفتن قیم راه اندازی شد؛ اما، بعداً شعار های ضد حکومتی، ضد رژیم ایران و حتی حضور نظامی ایران در سوریه نیز سر داده شد.

مگر در کنار آن، جمع کثیری از حامیان حکومت حسن روحانی، رئیس جمهور ایران و علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران ر نیز به جاده های تهران و برخی شهر های دیگر برآمده و به طرفداری از حکومت شعار سر دادند.

نمایندۀ امریکا در ملل متحد روز جمعه گفت که "جهان باید از شجاعت ]مردم ایران[، تحسین کند" و ایالات متحده "آشکارا در کنار آنانی در ایران ایستاده است که به دنبال کسب آزادی برای خود اند".

نیکی هیلی گفت "رژیم ایران در نهایت با هشدار مواجه است:آنچه شما انجام می دهید، جهان نظاره خواهد کرد."

واکنش ها علیه نشست اضطراری

پیش از نشست شورای امنیت، معاون وزیرخارجۀ روسیه گفت که این اقدام، تلاش امریکا برای نقض حاکمیت ملی ایران است.

سرگی ریابکوف روز جمعه به شبکۀ خبری انترفاکس گفت "ایالات متحده بدون تردید، به طور آشکار و تحت شعار توجه به دموکراسی و حقوق بشر، به گونۀ مستقیم حاکمیت ملی سایر کشور ها را نقض می کند."

در همین حال سفیر روسیه در ملل متحد می گوید که ایالات متحده با فراخوانی نشست اضطراری در بارۀ ایران، "از سکوی شورای امنیت سؤاستفاده می کند."

واسیلی نیبنزیا، روز جمعه گفت که مظاهرات یک مسئلۀ داخلی بوده و یک مسئلۀ امنیت بین المللی نیست. نمایندۀ روسیه در ملل متحده تاکید کرد که "بگذارید ایران خود به مشکلاتش رسیدگی کند."

روسیه، عضو دایمی شورای امنیت ملل متحد، روابط نزدیک با ایران، روابط نزدیک و تنگاتنگ دارد.

برخی از سایر کشور های عضو شورای امنیت، در برابر مظاهرات اخیر ایران، به گونۀ محتاطانه عمل کردند.

سفیر فرانسه در ملل متحد گفت "به آزادی بیان احترام کامل می گذاریم؛ اما نباید از بیرون، بحران های یک کشور به ابزار تبدیل گردد."

روز جمعه نیز جاده های تهران شاهد راهپیمایی های مردم بود اما اینبار اعتراض کنندگان به حمایت از حکومت ایران به جاده ها برآمده بودند.

XS
SM
MD
LG