لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش ها پس از شلیک راکت قاره پیمای کوریای شمالی


میزایل بالستیک قاره پیمای کوریای شمالی
میزایل بالستیک قاره پیمای کوریای شمالی

وزیرخارجه ایالات متحده، شلیک راکت قاره پیمای کوریای شمالی را یک تشدید جدید تهدید علیه ایالات متحده و جهان عنوان کرد.

ریکس تیلرسن عصر سه شنبه گفت که ایالات متحده این اقدام کوریای شمالی را به شورای امنیت ملل متحد پیش خواهد کرد.

اظهارات آقای تیلرسن، نخستین تاییدی از نتیجه گیری ایالات متحده مبنی بر "قاره پیما بودن" راکت کوریای شمالی می باشد. بررسی ابتدایی اردوی ایالات متحده این بود که کوریای شمالی یک راکت با برد متوسط را شلیک کرده است.

وزیرخارجۀ ایالات متحده می گوید که برای متوقف کردن تهدید جهانی از جانب پیونگ یانگ، اقدامات جهانی لازم می باشد و هر کشوریکه میزبان کارگران کوریای شمالی اند، به آن کشور مزایای اقتصادی و نظامی فراهم می کند و یا در عملی ساختن قطعنامۀ ملل متحد علیه پیونگ یانگ ناکام مانده است؛ [آنان] "به یک رژیم خطرناک کمک و مشارکت فراهم می کنند."

رئیس جمهور ترمپ، دقایقی پس از آزمایش راکت کوریای شمالی در صفحۀ تویتر خود نوشت که آیا "این فرد [رهبر کره شمالی] در زندگی اش، کار بهتری ندارد که انجام دهد؟

کارشناسان نظامی امریکایی گفته اند باوجودیکه راکت آزمایش شدۀ روز سه شنبۀ کوریای شمالی در آب های جاپان اصابت کرد، این راکت توانایی رسیدن به ایالت آلاسکای امریکا را دارد.

نشست اضطراری شورای امنیت

قرار است، شورای امنیت ملل متحد شام روز چهارشنبه یک نشست اضطراری پشت درب های بسته را در مورد بحران کوریای شمالی برگزار کند و وزیرخارجۀ ایالات متحده نیز گفته است که باید اقدامات قویتری علیه پیونگ یانگ اتخاذ شود.

نیرو های نظامی ایالات متحده و کوریای جنوبی در سیول گفتند که آنان یک آزمایش تهاجمی راکت را ساعاتی پس از آزمایش راکت توسط کوریای شمالی انجام داده اند.

مقامات نظامی دو کشور با نشر اعلامیه یی مشترک، هدف این آزمایش را "پاسخ به اقدامات بی ثبات کننده و غیرقانونی کوریای شمالی" عنوان کردند.

در اعلامیه آمده است " در صورت مواجه شدن کوریای جنوبی با تهدیدات شدید، ایالات متحده متعهد به دفاع از کوریای جنوبی می باشد."

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، بار دیگر از چین خواست تا کوریای شمالی را به ختم برنامۀ هسته یی اش وا دارد. رئیس جمهور ترمپ، قبلاً نیز هشدار داده بود که به خاطر دفاع در برابر تهدیدات کوریای شمالی، تمام گزینه ها به شمول استفاده از نیروی نظامی را در اختیار دارد.

عکس العمل سایر کشورها

وزارت خارجۀ چین گفت که بیجنگ "تلاش های پیگیر" را به منظور حل چالش ها در شبه جزیرۀ کوریا انجام داده است. گینگ شوانگ، سخنگوی آن وزارت نقش چین را "ضروری و لازمی" خوانده، از تمام جوانب خواست تا به منظور تسهیل فوری تنش ها از خود "خویشتن داری" نشان دهند.

آقای گینگ گفت "چین از کوریای شمالی می خواهد از اعمال که قطعنامۀ شورای امنیت ملل متحد را نقض می کند، خودداری کرده و درعوض شرایط لازمی را برای مذاکرات و گفتگو ایجاد کند."

مون جی ان، رئیس جمهور کوریای جنوبی گفت که رقیب شمالی اش باید بداند که "پرخاشگریهای هسته یی تنها باعث ایجاد مشکلات اقتصادی خواهد شد".

روسیه و چین پیشنهاد کرده اند که کوریای شمالی یک ممنوعیت قانونی آزمایشات هسته یی و راکت خود را اعلام کند.

این اعلامیه به تعقیب صحبت میان ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و شی جینگ پینگ، همتای چینایی اش به نشر رسید.

مسکو و بیجنگ به این باور اند که اگر کوریای شمالی فعالیت های هسته یی و راکت خود را توقف دهد، جوانب درگیر خواهند توانست روی میز مذاکره بنشینند که می تواند مانع استفادۀ قوه و توصل به زور گردد.

شینزو آبه، صدراعظم جاپان، روز سه شنبه در واکنش به آزمایش کوریای شمالی گفت که آن کشور "هشدار های جامعه بین المللی را نادیده می گیرد."

آقای ابی در این مورد گفت رهبران جهان در نشست گروه ۲۰ حضور دارند و وی در آن نشست "خواستار همبستگی جامعه بین المللی" در مورد مساله کوریای شمالی خواهد شد.

اما، در پیونگ یانگ، شهروندان کوریای شمالی از پرتاب راکت قاره پیمای کشور شان استقبال کردند. دقایقی پس از آنکه تلویزیون دولتی کوریای شمالی پرتاب راکت را اعلام کرد یک مرد ۳۸ سالۀ کوریایی با بیان سرور گفت "کشورم اکنون قادر است هر نقطۀ جهان را هدف قرار دهد."

XS
SM
MD
LG