لینک های دسترسی

Breaking News

مرگ خاموشانۀ یک قاضی امریکا و غوغای سیاسی آن


انتونین سکالیا یگانه و نخستین قاضی ایتالیایی تبار در محکمۀ عالی ایالات متحده بود
انتونین سکالیا یگانه و نخستین قاضی ایتالیایی تبار در محکمۀ عالی ایالات متحده بود

مرگ ناگهانی یک قاضی محکمۀ عالی ایالات متحده، زمینۀ بحث داغی را در سیاست این کشور ایجاد نموده است. انتونین سکالیا، سابقه دارترین قاضی محکمۀ عالی ایالات متحده، به عمر ۷۹ سالگی درگذشت. تصمیم رئیس جمهور اوباما برای برگزیدن جانشین سکالیا، برخی از جمهوریخواهان را به تشویش انداخته است.

انتونین سکالیا، قاضی ایتالیایی تبار امریکایی که به خاطر دیدگاه های محافظه کارانه اش معروف بود، صبح شنبه، در ایالت تکزاس سر از بستر برنداشت و گمان بر این است که در خواب فوت کرده باشد. مرگ او، در امریکا خبر مهمی بود، اما مهمتر از آن، سرنوشت کرسی ایست که با مرگ سکالیا خالی شد.

بارک اوباما که به پایان ریاست جمهوری اش کمتر از یک سال باقی مانده است، اعلام داشت که جانشین انتونین سکالیا را برخواهد گزید. او گفت: "قصد دارم که مسئولیت های قانونی ام را در زمینۀ نامزد ساختن یک جانشین در وقت معین، برجا سازم. و من برای انجام این کار، وقت کافی خواهم داشت و همچنان مجلس سنا نیز وقت کافی خواهد داشت تا مسئولیت خود را بجا آورده و جلسۀ استماعیۀ عادلانه برگزار کرده و سروقت رأی دهد.»

با توجه به سابقۀ اقدامات رئیس جمهور اوباما، گمان میرود که او در چند هفتۀ آینده نامزدی را برای جانشینی قاضی فقید محکمۀ عالی، به مجلس سنا معرفی کند. باور بر این است که در مجلس سنا، از جمله صد سناتور، ۴۴ سناتور دموکرات و دو سناتور غیروابسته، همه به نامزد معرفی شدۀ اوباما رأی دهند. به این ترتیب نیاز خواهد بود که رأی چهار سناتور جمهوریخواه نیز به آن جلب شده و در صورت آرای مُساوی (۵۰-۵۰)، جو بایدن معاون رئیس جمهور و رئیس مجلس سنا نیز رأی خود را به کار برده و نامزد معرفی شدۀ اوباما تأیید گردد.

تشویش جمهوریخواهان

اکثر سران حزب جمهوریخواه از بابت تعیین یک قاضی جدید محکمۀ عالی ایالات متحده از سوی رئیس جمهور اوباما نگرانی دارند. آنان میگویند که اوباما نباید فردی را جاگزین سکالیا معرفی کند، و این کار را باید به رئیس جمهور بعدی موکول بدارد.

مچ مکانل رهبر اکثریت جمهوریخواه در مجلس سنا و سناتور لیندسی گراهام فوراً با تصمیم رئیس جمهور که گفته نامزدی را برای جاگزینی سکالیا معرفی خواهد کرد، مخالفت نشان دادند. سناتور گراهام گفت: "جانشین قاضی سکالیا را رئیس جمهور بعدی تعیین خواهد کرد، مگر این که أوباما یک گزینۀ متفق علیه را پیدا کرده بتواند.»

جمهوریخواهان به این امید اند که اگر اوباما جاگزین سکالیا را تعیین نکند، و در انتخابات ماه نوامبر یک فرد جمهوریخواه پیروز شود، رئیس جمهور بعدی با گزینش یک قاضی محافظه کار، اکثریت کوچک محافظه کاران را در نــُه کرسی قضات محکمۀ عالی حفظ کند.

در صورتی که گزینش جانشین سکالیا به تأخیر افتد، تصامیم مهم قضایی، به هشت قاضی تعلق خواهند داشت و در آن صورت، با چهار – چهار رأی، احتمال زیاد بُن بست در صدور احکام به میان میاید.

خبر مرگ قاضی سکالیا، مسیر بحث در مناظرۀ دیشب کاندیدان جمهوریخواه مقام ریاست جمهوری را نیز تغییر داد. اکثریت آنان میگفتند که أوباما نباید جاگزین سکالیا را تعیین کند.

محکمۀ عالی در سوگ سکالیا

پس از مرگ انتونین سکالیا، محکمۀ عالی ایالات متحد با نیمه افراشتن بیرق به رسم سوگ، از او گرامیداشت بعمل آورد و تعدادی هم به یادش، شمع برافروختند.

تا کنون دلیل مرگ سکالیا روشن نیست. جسد او، بعد از ظهر روز شنبه، برای برجا شدن مراسم مذهبی کاتولیک، به کلیسا برده شد و صبح امروز به یک جسد خانه در غرب تکزاس انتقال یافت.

انتونین سکالیا به خاطر موقف گیری های مستحکم اش در مخالفت با سقط جنین و دفاع از سزای اعدام، معروف بود. شماری از منتقدین او نیز در واکنش به خبر مرگ او، اظهار تأسف کرده و گفته اند که سکالیا مرد پابند اصول و مدافع قانون اساسی بود.

انتونین سکالیا در سال ۱۹۸۶، از سوی رونالد ریگن، رئیس جمهور وقت ایالات متحده، به عضویت محکمۀ عالی کشور تعیین شده بود و در میان ۹ تن از قضات محکمۀ عالی، سابقه دارترین شان محسوب میگردید.

XS
SM
MD
LG