لینک های دسترسی

Breaking News

بسیج نیروی احتیاط؛ ضعف روسیه یا تلاش برای گسترش جنگ اوکراین


مقام‌های ارشد ایالات متحده امریکا، طرح ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه برای بسیج کردن ۳۰۰ هزار نیروی احتیاط را نشانه ضعف و تلاش مسکو برای گسترش جنگ خوانده است.

ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه ساعتی قبل از آغاز اجلاس عمومی سازمان ملل متحد در نیویارک، از تشدید جنگ روسیه علیه اوکراین خبر داد و برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم، فرمان بسیج قسمی از نیروهای احتیاط روسیه را داد.

پوتین سعی کرد این اقدام را کم اهمیت جلوه دهد. او گفت: "تکرار می کنم. ما در مورد بسیج قسمی صحبت می کنیم. به این معنی که تنها شهروندانی که در حال حاضر شامل نیروهای احتیاط اند، و مهمتر از همه، کسانی که در نیروهای مسلح خدمت کرده اند، تخصص و تجربۀ نظامی دارند، به خدمت فراخوانده می‌شوند."

اما سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه واضح ساخت که ۳۰۰ هزار سرباز روسی برای رفتن به اوکراین فراخوانده خواهند شد.

برخی تحلیلگران می گویند که این اقدام پوتین ممکن اختلافات داخلی علیه جنگ روسیه در اوکرین را افزایش دهد.

مایکل کیماژ، تحلیلگر در دانشگاه کاتولیک این اقدام پوتین را متعجب کننده خوانده و می‌گوید که معلوم نیست که این اقدام چه تاثیری بر نتیجه جنگ خواهد داشت.

آقای کیماژ در مصاحبه با صدای امریکا ستراتیژی کنونی جنگ روسیه در اوکراین را ناکام توصیف کرد و گفت:‌ "آیا لزوماً داشتن سربازان بیشتر با یک استراتیژی ناکام تفاوت ایجاد می کند؟ معلوم نیست. اما بسیج نیروها مطمیناً انجام می‌شود و این اولین گام برای گسترش جنگ خواهد بود."

کیماژ می گوید که پوتین تعهد کرده بود که مردم روسیه را در تلاش های نظامی خود درگیر نخواهد کرد، اما، با این تحرک، او این قرارداد لفظی خود با مردم روسیه را شکسته است.

او علاوه کرد که این فرمان ممکن است برخی از مردم در روسیه را مجبور به ترک کشور کنند.

این درحالیست که الکسی ناوالنی، مخالف سیاسی پوتین که در مسکو زندانی است، روز چهارشنبه در یک بیانیه ویدیویی در محکمه گفت که بسیج نیروهای احتیاط می‌تواند به خونریزی بیشتر و یک "فاجعۀ بزرگ" منجر شود.

در مسکو و دیگر شهرها، معترضان شام چهارشنبه به خیابان ها ریختند تا به طرح پوتین مبنی بر بسیج نیروهای احتیاط اعتراض کنند. شماری زیاد معترضان توسط پولیس بازداشت شده اند.

XS
SM
MD
LG