لینک های دسترسی

Breaking News

مقامات امریکایی:' حمایت آی اس آی در حملات اخیر کابل'


Боєць "Вільної сирійської армії".
Боєць "Вільної сирійської армії".

مایک ملن لوی درستیز عمومی قوای مسلح ایالات متحده به روز چهار شنبه گذشته در جلسۀ استماعیه کمیتۀ روابط دفاعی مجلس سنای ایالات متحده، عمال شبکۀ حقانی را عامل حملات بر اهداف غربی در کابل خوانده و از آن شبکه به عنوان بازوی استخبارات پاکستان یاد کرد.

"شبکۀ حقانی به صفت بازوی سازمان استخبارات نظامی پاکستان عمل می کند، شبکۀ حقانی با حمایت ISI حملات بم گذاری به شمول تهاجم بر سفارت ما را انجام دادند. حمایت از دهشت افگنی بخشی از ستراتیژی ملی پاکستان است تا از آن طریق از علایق حیاتی خود حراست نماید."

اظهارات این افسر ارشد نظامی ایالات متحده با بیانات تند و جدی لیون پنیتا وزیر دفاع ایالات متحده توأم بود. آقای پنیتا حملات تندروان بر اهداف امریکایی را که در خاک پاکستان طراحی شده و از آن حمایت می گردد، غیر قابل تحمل خواند.

" ما این را تحمل کرده نمی توانیم که تندروان با عبور از سرحد پاکستان به داخل افغانستان، حملات را بر قوای ما انجام داده، عساکر ما را هلاک سازند و دو باره به پناهگاه های امن خود برگردند. این غیر قابل تحمل است."

در همین حال یوسف رضا گیلانی، صدر اعظم پاکستان به ایالات متحده هشدار داده است که آن کشور باید "پیام های منفی" خویش مبنی بر حمایت پاکستان از تندوران در افغانستان را متوقف سازد.

" در صورتی که پیام هایی وجود داشته باشد که درخور دوستی ما نباشد، پس طبعاً این نهایت مشکل است که عامۀ ما را متقاعد سازد. فلهذا باید پیام های مثبتی وجود داشته باشد. چیزی که بر اساس آن ما بتوانیم نزدیکتر شویم، نه آنکه مردم بیشتر بر ما ظنین شوند، روابط ما بسیار محکم است ولی چرا آنها بر ما اعتماد ندارند."

لوی درستیز عمومی قوای مسلح ایالات متحده حمایت از تندروان را اقدامی خواند که می تواند نفوذ مشروع منطقوی پاکستان را خدشه دار سازد.

"حکومت پاکستان و به طور خاص اردو و سازمان استخباراتی آن کشور نه تنها منظر مشارکت ستراتیژیک ما را به مخاطره قرار می دهد بلکه فرصت های پاکستان را به عنوان یک ملت قابل احترام و دارای نفوذ مشروع منطقوی نیز خدشه دار می سازد."

مقامات ایالات متحده اعمال فشار بر پاکستان را اقدام کلیدی برای رسیدگی به این حالت می خوانند.

آقای پنیتا تماس های مأمورین ارشد نظامی و استخباراتی واشنگتن و اسلام آباد را تلاش هایی به منظور مهار ساختن وضعیت موجود عنوان کرد.

" فکر می کنم اقدام نخست در این خصوص اعمال فشار آشکارا بر پاکستان است تا بتوان بر این مسئله از آن جانب رسیدگی کرد. ادمیرال مولن با جنرال کیانی و دیوید پتریس با جنرال پاشا ملاقات کردند و این پیام واضحی برای آنان و سایرین است که آنها باید در امحای پناهگاه های امنی اقدام کنند که حقانی از آن استفاده می کند."

این اظهارات مقامات امریکایی با واکنش تند مأمورین پاکستانی مواجه شده و روابط از قبل کشیده میان دو کشور را بیشتر متأثر کرده است.

مقامات و شماری از آگاهان در پاکستان گفته اند که تداوم این حالت می تواند به بهای یکی از متحدین کلیدی ایالات متحده در جنگ علیه دهشت افگنی تمام شود.###

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG