لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان: امریکا حق اجرای حمله درپاکستان را ندارد


پاکستان: امریکا حق اجرای حمله درپاکستان را ندارد
پاکستان: امریکا حق اجرای حمله درپاکستان را ندارد

اردوی پاکستان روز پنجشنبه هشدار داد اگر ایالات متحده هرنوع عملیات دیگری را در خاک پاکستان انجام دهد، آن کشور در خصوص همکاری استخباراتی و نظامی خویش تجدید نظر خواهد کرد.

این اولین بیانیۀ اردوی پاکستان از زمانی است که اسامه بن لادن، رهبر القاعده با حمله کماندوهای امریکایی در اوایل روز دوشنبه کشته شد.

بیانیه حاکی است کارکنان اردوی ایالات متحده درپاکستان به کمترین سطح لازم کاهش داده خواهد شد. اما بیانیه به "کوتاهی های" مساعی پاکستان در پیدا کردن مکان بن لادن نیز اشاره کرده است.

ساعاتی بعد تر، سلمان بشیر، وزیرخارجه پاکستان ایالات متحده را به نقض از تمامیت ارضی کشورش متهم کرد.

او گفت ایالات متحده بدون اطلاع اسلام آباد عملیات نظامی را در قلمرو پاکستان انجام داده است. او گفت قوای امنیتی پاکستانی به وظیفه مقدس شان در حراست از کشور عمل خواهند کرد.

اندرو والدر مدیر بخش افغانستان و پاکستان در انستیتوت صلح ایالات متحده به محمد احمدی همکار صدای امریکا در واشنگتن گفت عملکرد پاکستان در خصوص مبارزه با دهشت افگنی در ردیابی و پیدا کردن مکان رهبر القاعده فعالانه نبوده است.

او می گوید از این جهت ایالات متحده درعملیات خود علیه اسامه بن لادن، پاکستان را قبلاً مطلع نساخت.

این تحلیلگر امور افغانستان و پاکستان می افزاید روابط بین پاکستان و ایالات متحده به چند دلیل روابط استراتژیکی است.

به گفته وی یکی از دلایل این است که قرار گزارش ها پاکستان پنجمین کشور بزرگ ذروی جهان است که نمی توان آن را به سادگی نادیده گرفت.

به عقیده آقای والدر پاکستان همچنین از یک جهت دیگر مهم است و آن اینکه اکثریت تدارکات عمدۀ قوای آیساف در افغانستان ازطریق پاکستان انتقال داده می شود. وی علاوه نمود که "این روابط از لحاظ ستراژیکی باقی می ماند و تلاش ها وجود داشته است تا این پیوند کاملا احساساتی نشود اما روابط دو کشور به طور جدی درین هفته صدمه دید."

مامورین ایالات متحده می گویند آنها به پاکستان در مورد حمله به پاکستان هشدار قبلی نداده بودند زیرا نگران بودند که شاید کسی در تاسیسات پاکستان این را به بن لادن برساند و او مبادا فراری نکند.

XS
SM
MD
LG