لینک های دسترسی

Breaking News

کرستین فیئر: تاهنوز به پاکستان جزای اعمالش داده نشده است


کرستین فیئر، استاد پوهنتون جورج تاون
کرستین فیئر، استاد پوهنتون جورج تاون

کرستین فیئر، استاد در پوهنتون جورج تاون ایالات متحده می گوید تا زمانیکه تمام اعضای کانگرس ایالات متحده در بارۀ پاکستان متفق النظر نشوند و در بارۀ مسئلۀ پاکستان توافق نداشته باشند، مشکل پاکستان حل نمی شود.

خانم فیئر به صدای امریکا گفت که مردم در بارۀ رفتار و کارکرد های آن کشور آگاه اند که اسلام آباد از واشنگتن پول می گیرد و با طالبان هم کمک می کند.

کرستین فیئر تاکید می ورزد که اگر کانگرس ایالات متحده در بارۀ موضوع پاکستان تصمیم بگیرد و "مشکل پاکستان حل شود؛ در آنصورت افغان های بیشتر جان خود را از دست خواهند داد. تاهنوز به پاکستان جزای اعمالش داده نشده است."

به باور خانم فئیر در راهکار جدید ایالات متحده در بارۀ افغانستان "تغیر زیادی ایجاد" نخواهد شد.

این استاد پوهنتون جورج تاون، توافق و همسویی خود را با باب کراکر، سناتور امریکایی اعلان کرده گفت که آقای کراکر در قبال پاکستان، موقف کاملاً درستی را اختیار کرده اما علاوه کرده که بسیاری سناتور های امریکایی مانند جان مکین، "باوجود آگاهی کامل در بارۀ کارکرد پاکستان، باز هم موقف نرم تری را ]در قبال پاکستان[ اختیار کرده و از آن دفاع می کند."

خانم فیئر گفت "تا زمانیکه کانگرس روی این مسئله توافق نداشته باشد، موقف گیری قصرسفید هیچ تغیری را ایجاد نمی کند. در بارۀ (پاکستان) بسیاری اعضای کانگرس رای مثبت دارند. من فکر نمی کنم که مسئله پاکستان حل شود."

این استاد پوهنتون امریکایی به این باور است که حکومت ایالات متحده می باید چند موضوع را حل کند "افغان ها مسوولیت حکومتداری خود را خود شان در دست گیرند و تنها به منابع پولی کشور های خارجی اتکا نکنند؛ پاکستان را مجبور سازد تا از حمایت خود از طالبان دست بکشد و ماموریت ایالات متحده هم روشن و واضح گردد."

به گفتۀ خانم فئیر، ایالات متحده در تحقق این سه مهم "ناکام" مانده است. انتقاد و اعمال فشار بر پاکستان در این اواخر به ویژه در داخل مجالس کانگرس ایالات متحده افزایش کسب کرده است؛ اما، باآنهم پاکستان تاهنوز از حمایت خود از گروه های مخالف حکومت افغانستان و نیرو های نظامی جامعۀ بین المللی دست نکشیده است.

کرستین فئیر به این باور است که مجبور کردن پاکستان در تحقق این مهم به خاطری دشوار است که آن کشور "یک قدرت اتمی است."

خانم فیئر در صحبت با رادیو دیوۀ صدای امریکا ادارۀ آقای ترمپ را به خاطر انتقاد از عملکرد جان نیکلسن فرماندۀ نیرو های امریکایی و ناتو در افغانستان به باد انتقاد قرار داده گفت که نیکلسن یک جنرال "قوی" است.

این اظهارات استاد پوهنتون جورج تاون پس از آن بیان می شود که رئیس جمهور ترمپ هفتۀ گذشته با انتقاد از عملکرد جان نیکلسن پیشنهاد برکناری او را کرده بود. اما جیم متیس، وزیر دفاع ایالات متحده روز یکشنبه گفت که به کارکرد آقای نیکلسن باور دارد.

وقتی خبرنگاران از وی پرسیدند که آیا رئیس جمهور ترمپ تاهنوز هم به جنرال نیکلسن اعتماد دارد یا خیر گفت "از خود رئیس جمهور بپرسید."

XS
SM
MD
LG