لینک های دسترسی

Breaking News

اختلاف نظر پاکستان و امریکا از حملات طیاره های بی سرنشین


د افغانستان په شمال کې په اخترونو کې د بزکشۍ لوبه هم ترسره کیږي
د افغانستان په شمال کې په اخترونو کې د بزکشۍ لوبه هم ترسره کیږي
حملات طیاره های بی سرنشین امریکایی در کشور های که به گفته مقامات ایالات متحده دهشت افگنان را هدف قرار می دهد، مورد نفرت قرار گرفته است.

به صورت مشخص، پاکستان به کرات حملات طیاره های بی سرنشین ایالات متحده را محکوم کرده است. این طیاره ها تندروان طالب و القاعده را در مناطق شمالغرب آن کشور، هدف قرار داده است.

در پاکستان شماری زیادی می گویند که این حملات مردم بی گناه غیرنظامی را بی موجب میکُشد و حاکمیت آن کشور را نقض می کند.

حملات طیاره های بی سرنشین امریکایی در مناطق شمالغرب قبائیلی پاکستان در سال ۲۰۰۴ میلادی آغاز شد.

این حملات موجب خشم بسیاری مردم که در آن ساحات زندگی می کنند، شده است. آنان ادعای مقامات امریکایی را رد می کنند که گویا افرادی که در حملات طیاره های بی سرنشین کشته می شوند، دهشت افگنان اند.


حملات طیاره های بی سرنشین، موجب تظاهرات وسیع ضد امریکایی در پاکستان شده است. علاوه بر آن، احزاب سیاسی و حکومت این کشور به کرات پالیسی ایالات متحده را در این راستا، محکوم کرده اند.

توافق امریکاو پاکستان

نواز شریف، صدراعظم پاکستان در ماه اکتوبرسال گذشته، با باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، ملاقات کرد و از او خواست تا این نوع حملات را متوقف کند.

آقای شریف گفت که در جریان ملاقات با رئیس جمهور ایالات متحده، بر توقف حملات طیاره های بی سرنشین توافق صورت گرفت.

تسنیم اسلم، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان می گوید که حملات طیاره های بی سرنشین، عواقب منفی را در قبال داشته است.

او افزود:"پیوسته ذکر شده که از طریق حملات طیاره های بی سرنشین هدف مطلوب به دست نمی آید؛ موجب کشته شدن مردم بی گناه غیرنظامی می گردد و حقوق بشر پامال می شود."

او علاوه کرد که این نوع حملات روابط دیرینۀ بین الدول را نیز با خطر مواجه می سازد. و این نوع حملات تلاش های حکومت پاکستان را برای تامین صلح و ثبات در آن کشور و منطقه را نیز متاثر می سازد.


کاهش در حملات

به نظر می رسد که حملات طیاره های بی سرنشین در جریان سال ۲۰۱۴به تعلیق در آمده است.
بن امرسن، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل می گوید که در سال گذشته، حملات طیاره های بی سرنشین به طور قابل ملاحظه، کاهش یافته بود.


او افزود: "مجموعه حملات که در سال ۲۰۱۳ صورت گرفت به ۲۷ حمله می رسد، در حالیکه در سال ۲۰۱۰ میلادی، ۱۲۸حمله صورت گرفته بود."

در سال ۲۰۱۳ میلادی، برای نخستین بار در نهُ سال گذشته، خبری در مورد تلفات غیر نظامیان درپاکستان گزارش نشده بود."


ایالات متحده امریکا در مورد تلفات ناشی از حملات طیاره های بی سرنشین گزارش نمی دهد، ولی بر اساس تخمین که از سوی بنیاد امریکا جدید - یک مرکز تحقیقی در امریکا- بین دو هزار الی ۳۴۰۰ نفر در نتیجه حملات طیاره های بی سرنشین در پاکستان کشته شده اند.
اعتقاد بر این است که ۳۰۰ تن از کشته شده گان، غیر نظامیان اند، ولی متباقی، تندروان می باشند.


اداره کنندگان طیاره های بی سرنشین میگویند که آنان به طور محتاطانه تندروان را مورد هدف قرار می دهند.

با وجود تعلیق مؤقت حملات طیاره های بی سرنشین در پاکستان، مقامات وزارت دفاع امریکا و قصر سفید نمی گویند که که این روند در پاکستان یا سایر نقاط که تندروان فعالیت دارند، خاتمه یافته است.
XS
SM
MD
LG