لینک های دسترسی

Breaking News

اثرات منفی حملات هوایی امریکا بر پاکستان


در یک پژوهش که توسط دو پوهنتون امریکایی صورت گرفته است، کاربرد طیاره های بی پیلوت برضد شورشیان مسلح در پاکستان، غیر موثر و دارای نتایج منفی توصیف شده است.

این پژوهش که توسط پوهنتون های ستانفورد و نیویارک صورت گرفته است حاکی از آن است که حملات طیاره های بی پیلوت بر مواضع تندروان در شمال غرب پاکستان، غیر نظامیان را نیز از بین برده، قانون بین المللی را زیر پا کرده و می تواند شورشیان را به حملات بیشترترغیب کند.

میچل روبین، یکی از افسران متقاعد وزارت دفاع ایالات متحده و کارمند انستیتیوت انترپراز در مورد این گزارش می گوید که برخی از ادعا ها مبنی بر تلفات غیر نظامیان در اثر حملات طیاره های بی پیلوت واقعیت دارد. اما این گزارش نتوانسته است بدیلی را برای این حملات نشان دهد.

انزجار پاکستانی ها
با آنکه برخی از تحلیلگران می گویند که حملات طیاره های بی پیلوت اداره استخبارات مرکزی ایالات متحده یا CIA با اذعان اردوی پاکستان صورت می گیرد، اما این حملات مردم پاکستان را خشمگین ساخته است، زیرا به باور آنها انجام چنین عملیات تخطی از تمامیت ارضی شان می باشد.

آصف علی زرداری، رئیس جمهور پاکستان نیز در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، از این پالیسی ایالات متحده تنقید کرد. او گفت که هیچ کشوری در مبارزه برضد دهشت افگنی به اندازه پاکستان صدمه ندیده است.

زرداری اضافه کرد که حملات طیاره های بی پیلوت و خسارات جانی غیر نظامیان در پاکستان به پیچیدگی جنگ افزوده و برای پاکستانی ها از تحمل خارج گردیده است.

در گزارش به استناد از ارقام بیروی ژورنالیزم تحقیقی آمده است که در هشت سال گذشته حدود ۴٧٠ غیر نظامی پاکستانی در حملات طیاره های بی پیلوت کشته و ١٢٠٠ نفر دیگر زخم برداشته اند. همچنان موجودیت متداوم طیاره های بی پیلوت در هوا باعث وحشتزدگی مردم شده است.

نیاز به بازنگری حملات
در نتیجه گیری این گزارش آمده است که ایالات متحده مقابله بر ضد تهدیدات دهشت افگنی و حراست از شهروندان امریکایی را در برابر این تهدیدات حق خود می داند.

گزارش تاکید می کند که اثرات منفی حملات طیاره های بی پیلوت به این معنا است که باید در این پالیسی تجدید نظر صورت گیرد. اما روبین می گوید که حملات طیاره های بی پیلوت به خاطر تحرک و فعالیت شبکه های دهشت افگن در منطقه ادامه دارد.

او می افزاید که هرگاه پاکستان بتواند قلمرو خود را به گونۀ درست اداره کند و شورشیان نتوانند از آن استفاده کنند، در آن صورت حملات نیز متوقف خواهد شد.

این گزارش تحت نام "زندگی در زیر طیاره های بی پیلوت" به استناد نه ماه تحقیق و ١٣٠ مصاحبه با قربانیان این حملات، شاهدان عینی، متخصصین و گزارش های رسانه ها ترتیب شده است.
XS
SM
MD
LG