لینک های دسترسی

Breaking News

سناتور گراهام: کمک های مالی ایالات متحده مشروط به همکاری اردوی پاکستان است


سناتور گراهام: کمک های مالی ایالات متحده مشروط به همکاری اردوی پاکستان است
سناتور گراهام: کمک های مالی ایالات متحده مشروط به همکاری اردوی پاکستان است

روابط میان ایالات متحده و پاکستان بعد از حملۀ نیروهای ویژه امریکایی بر پناهگاه اسامه بن لادن، رهبر اسبق القاعده، در شهرک ایبت آباد پاکستان متشنج گردید. روابط زمانی تیره تر گردیده که ۲۴ سرباز پاکستان در یک تهاجم هوایی امریکا بتاریخ ۲۶ نوامبر کشته شد. در واکنش به این، پاکستان راه مواصلاتی نیروهای امریکایی و ناتو در قلمرو خود را بست و به نیروهای امریکایی دستور داد که پایگاه هوایی شمسی در ایالت بلوچستان را ترک کند. پاکستان حتا از اشتراک در اجلاس بین المللی دوم بن در مورد افغانستان ابا ورزید.

از جانب دیگر، کمیته امور دفاعی گانکرس ایالات متحده کمک ۷۰۰ میلیون دالر نظامی به پاکستان را مشروط به همکاری ارتش پاکستان ساخت.

سناتور لیندسی گراهام عضو کمیتۀ دفاعی سنای ایالات متحده به این نظر است که حکومت پاکستان باید در شیوۀ رفتارش در قبال پناهگاه های امن شورشیان در خاک آنکشور تجدید نظر کند.

وی افزود "ضمناً ما نیاز داریم تا پاکستان را متقاعد سازیم که ایالات متحده افغانستان را رها نمی کند. ما بعد از سال 2014 پایگاه نظامی در افغانستان باید داشته باشیم. طالبان نباید دوباره برگردند. ما باید این پیام را به حکومت پاکستان برسانیم که آنان باید شرط بندی بالای طالبان و شبکۀ حقانی را ترک کنند. آنان این جنگ را خواهند باخت. فکر می کنم که اردوی پاکستان باید بداند که ایالات متحده در افغانستان موفق است و این امر همه چیز را تغییر خواهد داد."

سناتور گراهام از حکومت ایالات متحده خواسته است تا روی پالیسی این کشور در قبال پاکستان تجدید نظر کند. وی می گوید که کشورش باید پول را به صورت عاقلانه به مصرف رسانیده و از حکومت پاکستان در مورد تهیه و صدور مواد کیمیایی که در بم های تعبیه شده از آن کار گرفته میشود، حساب دهی بخواهد.

در حالیکه ایالات متحده، 700 میلیون دالر کمک به پاکستان را مشروط و قسما متوقف ساخته است از آقای گراهام پرسیده شد که آیا این نوع عدول امریکا از تعهد کمک به پاکستان میباشد؟

گراهام گفت "نخیر. ما خواهان تامین روابط پایدار و نیرومندی با پاکستان می باشیم. کمک های پولی ما برای اردوی پاکستان حیاتی می باشد. خواهان تداوم این کمک ها به شیوۀ هستم که اگر در نزد رای دهندگان خود برگردم از من نپرسند که به کشوری کمک می کنیم که عساکر امریکایی را می کشند."

و اما روابط ایالات متحده و افغانستان، مخصوصاً بعد از سال های 2014 که قرار است نیرو های بین المللی افغانستان را ترک کند! آیا شرایط بر وفق مراد است تا ایالات متحده از افغانستان خارج شود؟ آقای گراهام می گوید "فکر می کنم نگرانی های وجود دارد. ما نیاز به موافقتنامۀ همکاری ستراتیژیک داریم که طی آن پایگاه های نظامی ایالات متحده بعد از سال 2014 در افغانستان وجود خواهد داشت و ما حضور نظامی کافی در آنجا خواهیم داشت تا برای همیشه طالبان را شکست دهیم."

وی افزود که حضور قسمی ایالات متحده ، روابط نظامی، سیاسی و اقتصادی میان کشور های ایالات متحده و افغانستان بعد از 2014 در افغانستان حیاتی بوده تا کشور های منطقه متقاعد شوند که طالبان دیگر به قدرت بر نمیگردد.

XS
SM
MD
LG