لینک های دسترسی

Breaking News

بهبودی روابط تیره ادارات استخباراتی امریکا و پاکستان


اداره مرکزی استخبارات امریکا واداره استخبارات پاکستان می کوشند تا روابط خدشه دار شده میان دو کشور را بهبود بخشند. در دوسال اخیر روابط بین دو کشور متحد روی یک سلسله موضوعات به سردی گرائید تا حدی که کمک های امریکا به پاکستان به حد قابل ملاحظه کاهش یافت.

چنین معلوم می شود که ایالات متحده امریکا و پاکستان می کوشند روابط خدشه دار شده شان را ترمیم نمایند و مرحله جدیدی را به تعقیب معذرت خواهی هلری کلنتن وزیر خارجه امریکا بخاطر تلفات ۲۴ عسکر پاکستان در ماه نومبر سال گذشته، آغاز نماید.

مجله تایم با نشر این مطلب نوشته است که ایالات متحده امریکا کمک های مالی را برای عملیات نظامی پاکستان دوباره آغاز نمود، و مهمتر از همه اینست که ادارات استخباراتی دو کشور اکنون با هم صحبت می کنند تا چگونگی همکاری های خود را در حالی مورد بحث قرار دهند که زمان خروج نیرو های امریکا از افغانستان نزدیک شده می رود.

به نوشته تایم، روابط بین آی اس آی پاکستان و سی آی ای امریکا در بیشتر از یک دهه بسیار با اهمیت بوده است و در بعضی مواردی خدشه دار هم گردیده است. پس از حملات یازدهم سپتمبر در اثر تلاش های مشترک این دو اداره تعداد زیاد از عناصر دهشت افگن دستگیر شده است.

اما در دوسال گذشته با ایجاد شک و تردید از طرف امریکا بر علیه پاکستان خصومت ها بین طرفین اوج گرفت.

آی اس آی پاکستان اکثرا متهم به همکاری با شورشیان در حمله بر عساکر ناتو و امریکا در افغانستان گردیده است.

مجله تایم نوشته اشت در مورد حضور بن لادن در پاکستان، یا حکومت آن کشور بی کفایت بود چون آگاهی نداشت و یا با وی همدست بود. از این رو 'سی آی ای' فعالیت های خود را با استخدام مخبرین محل مستقلانه آغاز نمود، و حملات طیارات بدون پیلوت را افزایش بخشید.

احمد شجاع پاچا رئیس سابق استخبارت پاکستان در سالهای اخیر برخورد های خشن در مقابل واشنگتن داشت ، همکاری های خود را به حد اقل کاهش داد.

پس از کشته شدن بن لادن ، مقامات پاکستان شکیل افریدی را بخاطر برنامه ریزی واکسیناسون در محل اقامت اسامه بن لادن و همکاری با 'سی آی ای' به زندان افگند. افریدی به ۳۳ سال حبس محکوم شده است.

ایالات متحده امریکا می خواست که افریدی به امریکا تحویل داده شود ، اما مقامات پاکستان این درخواست را با عصبانیت رد کردند. در مقابل کانگرس امریکا تصمیم گرفت که مبلغ ۳۳ ملیون دالر از کمک های امریکا به پاکستان را کم نماید، یعنی یک ملیون دالر برای هر سال حبس افریدی.

ولی اکنون چنین معلوم می شود که با ختم این مناقشات دو جانب در تحکیم روابط شان تلاش می ورزند .

ماه گذشته زهیر ال اسلام، رئیس جدید 'آی اس آی'، برای اولین بار به واشنگتن مسافرت نمود و با مقامات ارشد اداره استخبارات، وزارت دفاع و اداره رئیس جمهور بارک اوباما ملاقات نمود.

اما بدنبال سالهای سو اعتماد و بی باوریهای روابط میان سی آی ای و آی ای آی، چقدر قابل تعمیم است؟

احمد سعیدی مفسر سیاسی می گوید: "مجبوریت های اقتصادی، سیاسی، انزوا شدن پاکستان در منطقه، ضرورت امریکا بخاطر اکمالات از راه پاکستان، و خروج قوت های امریکا در سال ۲۰۱۴ از افغانستان جو سیاسی است که آنها را مجبور می سازد روابط حسنه داشته باشند تا یکجا کار کنند. از جانب دیگر سفر زهیر ال اسلام رئیس آی اس آی پاکستان و ملاقات با جنرال پطرییس رئیس سی آی ای امریکا و کمک یک اعشاریه شانزده ملیارد دالر امریکا به پاکستان نشان می دهد که آنها می خواهند گام های مثبتی را بطرف بهبود بردارند."

در ماه جولای یک انستیتوت پاکستانی ششمین جلسه گفتگوی استراتیژیک روابط پاکستان و امریکا را دایر نمود، که در آن یک عده از شخصیت های برجسته اشترام نموده بودند.

سید جمیل ناصر، یک آگاه مسایل، نکات عمده مطرح شده در این گفتگوها را چنین برمی شمارد.

ناصر می گوید: "پاکستان باید استراتیژی خود را در مورد روابط خود با امریکا و کشور های دیگر که در افغانستان ذیدخل است تجدید نظر کند. زیرا تشویش موجود است که پاکستان که برنامه گزار سیاسی، نظامی و اقتصادی افغانستان می باشد، فعلا کدام استراتیژی خاصی در مورد اینکه جنگ چگونه در افغانستان خاتمه یابد، ندارد، و این موضوع برای پاکستان قابل تشویش است."

در حالیکه ایالات متحده و متحدین ناتو اش، جنگ در افغانستان را در حال خاتمه بخشیدن استند، داشتن روابط حسنه و همکاری با پاکستان، بویژه ارتش و استخبارات مقتدر این کشور، برای غرب از اهمیت بسیار برخوردار است.
XS
SM
MD
LG