لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش جان کری بر مهار تنش ها میان اسراییل و فلسطین


ملاقات تازۀ آقای کری و محمود عباس
ملاقات تازۀ آقای کری و محمود عباس

اسراییل و اردن به یک سلسله گام های ویژه و عملی در راستای کاهش تنش ها در مناطق مقدس بیت المقدس تعهد کرده و فلسطینیان وعده کردند تا جلو اعمال تحریک آمیز و خشونت بار را بگیرند.

جان کری، وزیر خارجۀ ایالات متحده این مطلب را در کنفرانس خبری پنجشنبه شب در اردن بیان داشته گفت که آقای عباس یکبار دیگر قویاً تعهدات محکم خود را بر عدم خشونت بیان داشت.

آقای کری علاوه کرد که رئیس ادارۀ فلسطینیان تصریح کرد که هرآنچه "در توان دارد در راستای احیای دوبارۀ آرامش و جلوگیری از تحریک خشونت انجام داده و تلاش خواهد کرد تا اوضاع را تغیر دهد."

در اوایل روز پنجشنبه، کری نشست جداگانۀ با محمود عباس، رئیس ادارۀ فلسطینیان داشت تا اوضاع سیاسی متشنج منطقه را که پس از حملات پنجاه روزۀ اسراییل بر نوار غزه به خرابی گراییده است، احیا کند.

این ملاقات ها پس از واقعات مرگبار جداگانه به شمول استفاده از سلاح سرد و موتر علیه افراد پیاده رو در بیت المقدس صورت می گیرد.

تنش میان طرفین زمانی شدت گرفت که فلسطینیان حکومت اسراییل را متهم می کند که در جلوگیری از بازدید اسراییلی های راست گرا از کوه معبد، ناکام مانده است.

وزیر خارجۀ ایالات متحده این را هم افزود که بنیامین نتنیاهو در ملاقات با وی قویاً بر "تعهدات اسراییل در مهار وضع موجود در کوه معبد و عملی سازی آن اقدامات" تاکید ورزیده است.

اردن یکی از دو کشور عربی است که با اسراییل در صلح به سر می برد. این کشور تعهد کرده تا در تسهیل روابط میان طرفین درگیر، تلاش های عملی را انجام دهد.

ملاقات جوانب در اردن، یک روز پس از آن صورت می گیرد که اسراییل دور تازۀ از اعمار اماکن رهایشی را در مناطق تحت منازعۀ فلسطینیان اعلام کرد، تصمیمی که نگرانی عمیق وزارت خارجۀ ایالات متحده را نیز در پی داشت.

XS
SM
MD
LG