لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا و قطر در مورد صلح افغانستان صحبت کردند


وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا نقش و همکاری قطر را در روند صلح افغانستان موثر خوانده و از آن ستایش کرده است.

الیس ویلز، معاون وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا در امور آسیای جنوبی، با مقام‌های قطری در دوحه دیدار و در مورد روند صلح افغانستان با آنان صحبت کرده است.

هیدر نئورت، سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا گفت "او (الیس ویلز) با معاون صدر اعظم و دیگر مقام‌های قطری در مورد سهمگیری آنان در قضیۀ افغانستان صحبت کرده است. قطر شریک مهم و باارزشی است...یک بخش هدف سفر وی به قطر ستایش از حمایت مقام‌های قطری از روند صلح افغانستان بود".

دفتر سیاسی طالبان که در سال ۲۰۱۳ به منظور مذاکرات صلح در قطر گشایش یافت، هنوز هم موجود است.

دیدار معاون وزارت خارجۀ ایالات متحده با مقام های قطری، همزمان با نشست چهارجانبۀ افغانستان، امارات متحدۀ عربی، عربستان سعودی و ایالات متحده در شهر ابو ظبی دبی صورت می گیرد.

روابط عربستان سعودی و امارات متحدۀ عربی با قطر به شدت کشیده است و از تماس های اخیر بر می آید که ایالات متحده به قطر از دید یک آدرس مطلوب برای زمینه سازی به روند صلح افغانستان می نگرد.

پیش از این گروه بین المللی بحران نیز با نشر گزارشی به واشنگتن سفارش کرده بود که باید نماینده ای را برای مذاکرات مستقیم با طالبان تعیین کند. در جملۀ سفارشات گروه بحران همچنان آمده بود که نماینده امریکا می تواند با دفتر سیاسی طالبان در قطر یا کشور دیگری، در مورد ختم جنگ در افغانستان مذاکره کند.

این در حالی است که حکومت افغانستان نیز بیش از هر زمان دیگر تلاش‌ها را برای مذاکرات صلح با طالبان بیشتر کرده و فشار جهانی نیز بر طالبان افزایش یافته است تا آن گروه وارد مذاکرات شود.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG