لینک های دسترسی

Breaking News

هوک: تحریم تسلیحاتی بر ایران تمدید می‌شود


این نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده برای ایران که روز گذشته گفت از سمت‌اش کنار می‌رود، گفته است هر طوری که شده، تحریم تسلیحاتی بر ایران تمدید خواهد شد.

براین هوک گفت که ممکن برخی از کشورها مانند روسیه و چین با این تلاش ایالات متحده مخالفت کند، اما "تحریم تسلیحاتی بر ایران چه به سادگی یا به دشواری، تمدید خواهد شد."

پیش از این، ایران به این طرح امریکا شدیداً انتقاد کرده و هشدار داده بود که تمدید تحریم‌ها عواقب بدی را در پی خواهد داشت.

شورای دپلومات‌ها در ملل متحد گفته است که ایالات متحده ممکن هفتهٔ آینده برای تصویب مسودهٔ تمدید تحریم تسلیحاتی بر ایران، تلاش به رای‌گیری کند، اما ممکن نه رای مورد نیاز را کسب نکند و یا هم روسیه و چین آنرا ویتو کنند.

مقامات ایرانی نیز گفته اند که از چین و روسیه انتظار حمایت دارند.

قرار است تحریم تسلیحاتی ملل متحد بر ایران که در سال ۲۰۰۷ به دلیل نگرانی از فعالیت‌های هسته‌ای بر آن کشور وضع شد در ماه اکتوبر سال روان منقضی شود.

این تحریم تسلیحاتی، تهران را از خرید و فروش هرگونه سلاح متعارف باز می‌دارد.

تحریم تسلیحاتی ملل متحد تا کنون ایران را از خریداری جت‌های جنگی، تانک‌ها، کشتی‌های جنگی و دیگر تسلیحات جنگی بازداشته است.

آقای هوک به خبرنگاران گفت که تحریم تسلیحاتی از ۱۳ سال به اینسو بر ایران وضع شده است. ایران با وجود آنهم توانسته است مقادیر زیادی از تسلیحات را به جنگجویان نیابتی‌اش در شرق میانه انتقال دهد.

او افزود: "اگر ایران می‌تواند در تاریکی این همه را انجام دهد، پس تصور کنید که در روشنی روز توان انجام چه کاری را خواهد داشت."

آقای هوک گفت که اگر ایران از زنجیر تحریم‌ها رهایی باید، این امر سبب بی‌ثباتی بیشتر،‌ تشدید تنش‌ها و رقابت‌های تسلیحاتی در منطقه خواهد شد.

وزارت خارجهٔ ایالات متحده، ایلیوت ابرامس، نمایندهٔ ایالات متحده برای ونزویلا، نمایندهٔ ویژهٔ ایالات متحده برای ایران نیز خواهد بود.

براساس توافقنامۀ هسته‌ای که در سال ۲۰۱۵ میان ایران و قدرت‌های جهان امضا شد، در صورت پابندی ایران به موارد توافقنامه، تحریم‌های تسلیحاتی برداشته خواهند شد.

دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شد و تحریم‌های فلج کنندۀ اقتصادی را بر ایران از سر گرفت.

XS
SM
MD
LG