لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا از پرواز جت‌های جنگی چین بر فراز تایوان ابراز نگرانی کرد


اردوی چین امروز سوم اکتوبر (۱۱ میزان) ۱۶ فروند طیارهٔ جنگی خویش را بر فراز تایوان به پرواز در‌آورد؛ اقدامی که ایالات متحده آنرا "تحریک آمیز" عنوان کرد.

چین به روز جمعه ۳۸ و دیروز شنبه ۳۹ طیارۀ جنگی را بر فراز آب‌های جنوب تایوان به پرواز درآورده بود. از ماه سپتمبر سال ۲۰۲۰، زمانی که چین روند گزارشدهی در مورد پرواز‌هایش را آغاز کرد، این بیشترین حضور طیاره‌های جنگی این کشور در تایوان است.

برخی از این پرواز‌ها در جریان روز و شماری هم در جریان شب صورت گرفته است، اما چین نگفته است که آیا پرواز‌های بیشتری را انجام خواهد داد یا نه.

در واکنش به آن، وزارت خارجهٔ ایالات متحده هشدار داد که فعالیت‌های نظامی چین در نزدیکی تایوان صلح و ثبات منطقه را ضعیف می‌سازد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده گفت که "ما از بیجینگ می‌خواهیم تا فشارهای اقتصادی، دپلوماتیک و نظامی خود را بر تایوان متوقف کند".

سخنگوی این وزارت در بیانیه‌ای گفته است که امریکا، بزرگترین تمویل کنندهٔ تسلیحات تایوان، به کمک‌‌های خویش با حکومت تایوان برای حفظ قابلیت کافی دفاع خودی ادامه خواهد داد.

تایوان در سال ۱۹۴۹ از چین جدا شد، اما بیجینگ، این جزیرۀ خودمختار را بخشی از قلمرو خود می‌داند و تعهد کرده است که اداره آن را حتا اگر به زور هم باشد، به دست بگیرد.

ایالات متحده، تایوان را منحیث یک کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسد، اما متعهد به حمایت از قابلیت‌های دفاعی آن است.

XS
SM
MD
LG