لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی امریکا از وضعیت اقلیت‌های مذهبی در برخی کشورهای جهان


وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا روز چهارشنبه ۱۰ جون (۲۱ جوزا) گزارش سالانۀ آزادی مذهبی در جهان را نشر کرد.

در این گزارش به حملات بر اقلیت‌های مذهبی در افغانستان به ویژه حملات بر اماکن عبادی شیعیان و سیک‌ها و هندوها تمرکز شده و گفته شده است که شاخۀ خراسان داعش و در برخی موارد طالبان اقلیت های مذهبی را به خاطر باورهای شان یا هم به دلیل ارتباط آنان به حکومت می‌کشند.

به استناد آمار سازمان ملل متحد در این گزارش آمده است که بیشترین ماین‌گذاری‌های اخیر در افغانستان اقلیت شیعۀ آن کشور، به ویژه هزاره‌ها را هدف قرار داده است.

حکومت افغانستان طالبان را مسوول بیشتر این بم گذاری‌ها می‌داند.

بر بنیاد یافته‌های این گزارش، نظام عدلی و قضایی افغانستان پاسخگوی نیازمندی های غیرمسلمانان آن کشور، به ویژه اقلیت‌ سیک و هندو نبوده و این اقلیت کوچک ترجیح می‌دهند که مناقشات و دعوای شان را از طریق شوراهای اجتماعی هندو و سیک حل کنند تا اینکه به محاکم کشورشان رجوع کنند.

در این گزارش آمده است که شمار زیاد اقلیت هندو و سیک افغانستان به هند یا کشورهای غربی فرار کرده و اکنون فقط ۱۲۰ خانوادۀ هندو و سیک -حدود ۵۵۰ نفر- در داخل افغانستان به سر می‌برند.

گزارش حاکی است اقلیت‌ بهایی، احمدی و مسیحی که فقط ۰.۳ در صد جمعیت افغانستان را تشکیل می‌دهند، نیز از آزادی مذهبی برخوردار نبوده و از ترس تبعیض و آزار و اذیت، حتا مناسک عبادی شان را مخفیانه انجام می‌دهند. شمار احمدیان در افغانستان در این گزارش حدود ۴۵۰ نفر ارایه شده، اما گفته شده است که ارقام دقیق مسیحیان و بهاییان در افغانستان در دست نیست.

با اینحال، بر اساس این گزارش، عالمان و مساجد اهل سنت در افغانستان نیز از شر حملات در امان نبوده اند. در گزارش آمده است که طالبان آن عده عالمان دینی سنی را کشته یا تهدید به مرگ کرده اند که طرفدار دولت بوده یا هم تعبیر و تفسیر آنان از اسلام، متفاوت از تفسیر این گروه بوده است.

حملات بر چندین روحانی و عالم با نفوذ دینی سنی در ننگرهار، سمنگان و کابل در این گزارش برجسته شده است.

مایک پمپیو، وزیر خارجه ایالات متحده در مراسم نشر این گزارش در وزارت خارجه امریکا گفت: " با وصف برداشتن گام‌های بزرگ، گزارش آزادی مذهبی امسال نشان می‌دهد که هنوز نقاط تاریکی هم در بخش‌های مختلف جهان وجود دارد... در نایجریا، داعش و بوکو حرام همچنان به حملات‌شان علیه مسلمانان و مسیحیان ادامه می‌دهند... در چین، سرکوب حکومتی علیه همه ادیان ادامه دارد و حزب کمونیست چین اکنون سازمان‌های مذهبی را مجبور می‌کند که از رهبری آن حزب تبعید کند و ... بازداشت گسترده اویغورها در شین‌ژیانگ و سرکوب تبتی‌ها و بودایی‌ها و مسیحیان همچنان ادامه دارد".

سم براون بک، نماینده ویژه امریکا در امور آزادی مذهبی در جهان در این مراسم گفت:‌ "دولت فعلی امریکا، رییس جمهور ترمپ و مایک پنس از حامیان جدی و اصلی آزادی ادیان اند. ما به حمایت از آزادی ادیان در تمامی جهان ادامه داده و آن را با جدیت دنبال می‌کنیم".

وزارت خارجۀ امریکا هر سال این گزارش را تهیه و نشر می‌کند که در آن وضعیت اقلیت‌های مذهبی در بسیاری از کشورهای جهان بررسی می‌شود.

XS
SM
MD
LG