لینک های دسترسی

Breaking News

چرا امریکا برای افغانستان از روسیه هلیکوپتر میخرد؟


وزارت دفاع امریکا به دلیل خرید هلیکوپترها از روسیه برای ماموریت در افغانستان تحت انتقاد شدید اعضای کانگرس قرار دارد. آنها می گویند چرا این هلیکوپتر ها از امریکا خریداری نمی گردد.

تصمیم خریداری هلیکوپتر های روسی به ارزش بیش از یک میلیارد دالر توسط امریکا از شرکتهای صادراتی، که به شورشیان سوری اسلحه صادر میکند، پرسشهای جدی را طرح کرده است.

به اساس پژوهش شدیداً محرمانه سال ٢٠١٠ بیش از دوسال قبل وزارت دفاع ایالات متحدۀ امریکا یک قرارداد را برای خریداری هلیکوپترهای روسی، برای ماموریت افغانستان، با روسیه به امضا رسانید و مقام های وزارت دفاع امریکا نیز از این اقدام دفاع کردند.

این پژوهش همچنان توصیه میکند که هلیکوپترهای روسی بهترین انتخاب است اما خبرگزاری اسوشیتد پرس برخی از این پژوهش سری را بدست اورده است که از شرکت هلیکوپتر سازی شینوک چنین نقل گردیده است"شینوک کم مصرف ترین طیاره در قوای هوایی افغانستان در مدت زمان بیست سال است"

این معامله خشم قانونگزاران در کانگرس امریکا را برانگیخته است و منجر به ایجاد فشار بر مقامات در جریان مجلس استعماعیه روی بودیجه وزارت دفاع در ماه اپریل گردید. جم موران نماینده دموکرات در کانگرس امریکا در این مجلس استعماعیه گفته بود توجیه این موضوع مشکل است"با دهها میلیارد دالر که ما در افغانستان به مصرف رساندیم، این دشوار ترین مسله برای توجیه است."
هلیکوپتر های شنوک
هلیکوپتر های شنوک

وزارت دفاع ایالات متحده میگوید اردوی افغانستان از قبل اموزش دیده و از هلیکوپترهای روسی استفاده میکند، در حالیکه ایالات متحده امریکا هلیکوپترهای نوع شینوک میسازد، که این امر مقتضی اموزش دوباره نیروهای افغان میباشد. جنرال مارتین دمپسی، لوی درستیز قوای مسلح ایالات متحده ،گفته است برای آماده ساختن نیرو های افغان تا حد توان کمک صورت می گیرد" ما تلاش میکنیم که به قدر ممکن به انها زمینه قابلیت را مهیا سازیم تا انها بتوانند در حقیقت مسولیت های امنیتي را خود بدوش گیرند."

یک سخنگوی وزارت دفاع امریکا به خبرگزاری ای بی سی گفت هلیکوپترهای روسی، یگانه هلیکوپترهایست که می تواند نیازمندی های فوری و کوتاه مدت شانرا در افغانستان مرفوع سازد. وزارت دفاع می گوید که شصت و سه بال هلیکوپتر جدید نوع ام ای هفده را به ارزش هژده میلیون دالر هر هلیکوپتر خریداری کرده است. قرار است اخرین محموله این هلیکوپترها در ماه سپتمبر سال ٢٠١۴ به افغانستان انتقال یابد.

چرا روسیه؟
مقامات وزارت دفاع گفته اند که نیروهای امنیتی افغانستان به هلیکوپتر های نیاز دارد که قادر به انجام ماموریت های سنگین از جمله انتقال عساکر و تجهیزات در شرایط وخیم جوی و مناطق صعب العبور باشند. هلیکوپترهای روسی نوع ام آی ١٧ بهترین راه حل برای این ماموریت است.

پژوهش محرمانه وزارت دفاع امریکا نشان داد که شینوک، هلیکوپتر با توانایی حمل بار سنگین، توسط شرکت بوئینگ در پنسیلوانیا ساخته شده است که با مصرف بسیار کم گزینه ای مناسب برای افغان ها بود.

منتقدان قرارداد خریداری ام آی ١٧ در کانگرس میگویند که وزارت دفاع از پژوهش برای اثبات نیازمندی شان استفاده کرده اند، و هیچگاهی هلیکوپتر شینوک را تذکر نداده اند. وزارت دفاع امریکا از ابراز نظر در مورد این پژوهش یا ارائه هر گونه اطلاعات در این مورد ابا ورزیده است.
XS
SM
MD
LG