لینک های دسترسی

Breaking News

گزارش نقش سعودی‌ها در حملات ۱۱ سپتامبر


بخش محرمانه گزارش تحقیق و تفحص کانگرس ایالات متحده درباره حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و نقش برخی از شهروندان عربستان سعودی در حمایت از عوامل آن، روز جمعه منتشر شد.

این "گزارش ۲۸ صفحه‌ یی" بخشی از گزارش سال ۲۰۰۲ کانگرس امریکا است، که بیش از سیزده سال بعد به اطلاع عموم می رسد. پیشتر بارها درخواست حذف کردن این بخش از گزارش مطرح شده بود، اما به دلایلی در این مدت در طبقه بندی محرمانه قرار گرفته بود.

این گزارش به نقش برخی شهروندان عربستان در حمایت از عوامل مرتبط با القاعده که حملات ١٥ سال پیش را رقم زدند، پرداخته است؛ از جمله تهیه اپارتمان و افتتاح حساب بانکی برای آنها و این که آیا از حمله اطلاع داشتند یا خیر.

به گزارش شبکه خبری سی.ان.ان، در این اسناد آمده است "برخی از طیاره ربایان حملات ١١ سپتامبر، در حالی که در ایالات متحده بودند، از جانب برخی افراد، که شاید با دولت عربستان سعودی ارتباط داشتند، حمایت شده بودند."

در این صفحات همچنین گفته شده اطلاعاتی وجود دارد که نشان می دهد مقام های دولتی عربستان در داخل امریکا احتمالا ارتباطاتی با القاعده و دیگر گروه های تروریستی داشتند؛ هرچند کمیسیون مسئول تهیه گزارش، بعداَ گفت بیشتر این اطلاعات "بر اساس گمان‌" بوده و هنوز (در آن زمان) قابل اثبات نیستند.

با این حال، به رغم نگرانی قصر سفید از جهت منفی انتشار این ۲۸ صفحه بر روابط واشنگتن و ریاض، شماری از قانونگذاران امریکا در حمایت از بستگان قربانیان آن حملات، سعی داشتند با گذراندن مصوبه‌ای در کانگرس ثابت کنند که ریاض در آن حملات دست داشته است.

روزنامه نیویارک تایمز هم در گزارشی درین زمینه نوشته است که، این بخش از گزارش اندکی پس از آن در وبسایت مجلس نمایندگان امریکا منتشر شد که اداره بارک اوباما، پس از اعمال تغییراتی، "نسخه غیرمحرمانه" آن را به کنگره ارسال کرد.

اوایل اپریل، عربستان سعودی به دولت و کانگرس امریکا هشدار داد که در صورت تصویب هر طرحی در زمینه ارتباط احتمالی ریاض با حملات یازدهم سپتامبر، صدها میلیارد دلار از دارایی‌های خود در ایالات متحده را به فروش خواهد رساند.

رئیس جمهوری امریکا هم گفته است، اگر این امکان فراهم شود که افراد در امریکا بتوانند با شکایت از دولت‌های دیگر آنها را تحت تعقیب قانونی قرار دهند، در عین حال فرصت شکایت از امریکا نیز توسط شهروندان دیگر کشورها فراهم می شود.

در حالی که قصر سفید، دستگاه های اطلاعاتی و برخی قانونگذاران امریکا در مورد انتشار این گزارش اختلاف نظر دارند، یک گزارش جدید دیگر، موسوم به "فایل ۱۷"، خبر از ارتباط مهاجمان با برخی دیپلمات های سعودی می دهد.

این گزارش توسط دولت امریکا بی سر و صدا از حالت محرمانه کشیده شده است و در آن اسامی بیش از ۳۰ نفر که توجه ماموران اطلاعاتی و امنیتی را در ارتباط با حملات یازدهم سپتامبر برانگیخت، مطرح شده است.

از مجموع ۱۹ نفری که حملات تروریستی یازدهم سپتامبر ٢٠٠١ به برج‌های تجارت جهانی در نیویتارک و ساختمان پنتاگون در حومه واشنگتن را انجام دادند، ۱۵ نفر شهروند عربستان سعودی بودند.

در اثر این حملات نزدیک به سه هزار نفر کشته و بیش از شش هزار نفر زخمی شدند.

XS
SM
MD
LG