لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ خواهان اتحاد کشور های خلیج شد


دونالدترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده
دونالدترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده روز سه شنبه در صحبت تلیفونی با شاه سلمان پادشاۀ عربستان سعودی، بر ضرورت اتحاد کشور های خلیج تاکید ورزیده است.

یک مقام ارشد قصر سفیر گفت "پیام رئیس جمهور این بود که ما ضرورت به اتحاد منطقه برای جنگ در مقابل تمویل و مفکورۀ دهشت افگنی داریم."

این مقام قصر سفید افزود "که مهم است منطقۀ خلیج به هدف صلح و امنیت متحد باشد."

در یک سلسله تویت های که روز سه شنبه آقای ترمپ به نشر سپرد، معلوم می شد که از اقدام به رهبری عربستان سعودی، برای در انزوا قرار دادن قطر حمایت کرده است.

آقای ترمپ با اشاره به سخنان ماه گذشته اش در ریاض که از رهبران کشور های اسلامی خواسته بود تا یک موضعی را علیه گروه های تندرو اسلامگرا اتخاذ کنند؛ در صفحۀ تویتر خود نگاشته است "در جریان سفرم به شرق میانه گفتم که دیگر نمی توان مفکوره افراطیت را تمویل کرد. رهبران به قطر اشاره کردند – ببنید!"

قطر میزبان بزرگترین پایگاه نظامی ایالات متحده در شرق میانه است.

موقف سایر کشور های جهان

اما این اقدام عربستان سعودی، یک سلسله واکنش ها و کنش های رهبران جهان را برانگیخته است.

رئیس جمهور ترکیه روز سه شنبه در انقره گفت تجرید قطر، به شمول استفاده از تعزیرات وضع شده از جانب ایالات متحده، هیچ مشکلی را حل نمی کند.

رجب طیب اردوغان علاوه کرد که انقره برای کمک به حل این بحران هر چه در توان دارد انجام خواهد داد.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه روز سه شنبه از طریق تیلفون به شیخ محمد بن زید ال نهیان ولیعهد ابوظبی گفت که از گسترش تشنج در خیلج فارس عمیقأ نگران است و فرانسه در جنگ با دهشت افگنی انعطاف نشان نخواهد داد.

آقای مکرون اوایل روز سه شنبه، به طور جداگانه با شیخ تمیم بن حماد ال ثانی امیر قطر و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز صحبت کرده است.

قدرت های بزرگ عربی روز دو شنبه قطر را به کمک گروه های اسلامگرا و ایران متهم ساخته و روابط شان را با قطر قطع کردند.

این مطلب بااستفاده از گزارش صدای امریکا و آژانس رویترز تهیه شده است.

XS
SM
MD
LG