لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا: کمک‌های بشردوستانه به ایران از تحریم‌ها مستثنا است


عکس آرشیف
عکس آرشیف

به دنبال درخواست شماری از کشورهای اروپایی برای ملایمت در خصوص مسایل بشردوستانه به ایران، وزارت مالیۀ ایالات متحده اعلام کرد که روند پرداخت برای کمک‌های بشردوستانه به ایران زیر پوشش تحریم‌های امریکا قرار نخواهد گرفت.

وزارت مالیۀ ایالات متحده با نشر اعلامیه‌ای گفته است که بانک‌های خارجی که مراودات مالی مرتبط به تدارکات صحی و اقلام طبی چون مواد پاک کننده، دستگاه‌های تنفس مصنوعی و تهویۀ آکسیجن یا تجهیزات محافظت فردی را اجرا می‌کنند، مجازات نخواهند شد.

در این اعلامیه آمده است: "ایالات متحده استثناهای گسترده را حفظ کرده است...که زمینه را برای خرید و فروش و صادرات اقلام بشردوستانه [به ایران] فراهم می‌کند."

خبرگزاری رویترز به استناد مدارک دپلوماتیک گزارش داده است که آلمان، فرانسه و بریتانیا در اواخر اکتوبر در نامه‌ای ایالات متحده را ترغیب کردند تا تحریم‌های جدید بر بانک‌های ایران را بازنگری کند. این کشورهای اروپایی استدلال داشتند که وضع چنین تحریم‌ها مانع تجارت مشروع بشردوستانه خواهد شد.

این نامه که در آن به "نیاز حاد مردم ایران به کمک‌های بشری" اشاره شده است، پس از آن به دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده فرستاده شد که واشنگتن به عنوان بخشی از اعمال "فشار اعظمی" بر ایران به خاطر جاه‌طلبی هسته‌ای آن کشور، بر ۱۸ بانک ایرانی تحریم وضع کرد.

بر اساس تحریم‌های ایالات متحده، افراد و شرکت‌های امریکایی از معامله با بانک‌های ایرانی منع شده و بانک‌های خارجی که تحریم‌های امریکا را نادیده گرفته و با ایران معامله کنند، از دسترسی به بازار‌های مالی امریکا محروم خواهند شد.

پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان در سال ۲۰۱۵ توافق‌ هسته‌ای را با ایران امضا کردند، اما رییس جمهور ترمپ در می ۲۰۱۸ ایالات متحده را از این توافق بیرون کرد و تحریم‌های فلج کنندۀ اقتصادی را بر تهران اعمال کرد.

XS
SM
MD
LG