لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا: خبرنگار الجزیره احتمالاََ توسط مرمی کشته شده است که از موضع اسراییل فیر شده بود


شیرین ابو عاقله،‌ ژورنالست شبکهٔ تلویزیون الجزیره و امریکایی-فلسطینی تبار بود که احتمالاََ توسط قوای اسراییل کشته شده است
شیرین ابو عاقله،‌ ژورنالست شبکهٔ تلویزیون الجزیره و امریکایی-فلسطینی تبار بود که احتمالاََ توسط قوای اسراییل کشته شده است

مقام‌های ایالات متحده روز دوشنبه چهارم جولای (۱۳ سرطان)‌ به این نتیجه رسیده اند که مرمی که از موضع اسراییل فیر شده بود، احتمالاَ موجب کشته شدن شیرین ابو عاقله، خبرنگار شبکهٔ الجزیره، شده است.

خانم عاقله در ماه می سال روان میلادی در جریان حملهٔ اسراییل بر کرانهٔ غربی رود اردن کشته شد. اما وزارت خارجهٔ ایالات متحده روز دوشنبه گفت که هیچ "دلیلی وجود ندارد باور کنیم " که گلوله به صورت عمدی به سمت عاقله فیر شده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا، با نشر اعلامیه‌ای گفته است که تحلیلگران مستقل طبی قضایی که زیر نظارت ایالات متحده فعالیت می کردند،‌ "نتوانستند در مورد منشای گلوله به نتیجهٔ قطعی" برسند.

پرایس گفت که کارشناسان "بالستیک" به این نتیجه رسیدند گلولهٔ که سبب مرگ عاقله شده است، به شدت آسیب دیده است و این آسیب دیدگی مانع نتیجه گیری روشن شد که این گلوله واقعاََ از سوی کدام جناح فیر شده است.

خانوادهٔ این خبرنگار تحقیقات انجام شده را محکوم کرده و گفته اند که برای تامین عدالت و حسابده قرار دادن اردو و حکومت اسراییل به تلاش‌های دادخواهانه ادامه خواهند داد.

شیرین ابو عاقله یک خبرنگاران سابقه دار در سراسر جهان عرب بود. عاقله زمانی به تاریخ ۱۱ می سال روان میلادی کشته شد که از کمپ مهاجرین جنین، حملهٔ نظامیان اسراییلی بر کرانهٔ‌ غربی رود اردن را زیر پوشش خبری قرار می داد.

شاهدان عینی، به شمول همکاران عاقله گفتند که نیروهای اسراییلی وی را کشتند و در آن زمان، هیچ تندرو فلسطینی در نزدیکی عاقله حضور نداشت.

مقام‌های فلسطین در آخر هفتهٔ گذشته مرمی که عاقله توسط آن کشته شد را به محققین ایالات متحده تحویل دادند.

مقام‌های اسراییل گفته اند که این ژورنالست امریکایی‌فلسطینی تبار در جریان جنگ با تندروان فلسطین کشته شده است،‌ اما کشتن عمدی عاقله را با جدیت رد کرده اند. با آنهم اسراییل تایید کرده است که در جریان درگیری با تندروان فلسطینی، یک سرباز اسراییلی احتمالاََ به گونهٔ اشتباهی عاقله را با مرمی زده است.

قبل از این،‌ شبکهٔ تلویزیونی الجزیره که مقر اصلی آن در قطر مستقر است، گزارش داد که "نیروهای اشغالگر اسراییلی" شیرین ابو عاقله را در سواحل غربی رود اردن به ضرب گلوله کشتند.

الجزیره گفته است که نیروهای اسراییلی عاقله ۵۱ ساله را به گونهٔ "عمدی و سازماندهی شده" در حالی کشتند که او از ناآرامی‌ها در کمپ مهاجرین جنین گزارش تهیه می‌کرد.

اما نفتالی بنیت، صدر اعظم پیشین اسراییل، گفته بود که به نظر می‌رسد این خبرنگار الجزیره در گلوله باری فلسطینی‌ها کشته شده باشد.

شبکهٔ الجزیره از جامعهٔ بین المللی خواست تا نیروهای اسراییلی را برای هدف قرار دادن عمدی و کشتن این خبرنگار، حسابده قرار دهد.

XS
SM
MD
LG