لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا در پی تشکیل 'ایتلاف نظامی' برای حفاظت از تنگه هرمز


جوزف دنفورد، لوی درستیز عمومی قوای مسلح ایالات متحده گفته است که امریکا برای حفظ و تضمین آزادی تردد دریایی در آب‌های بین المللی اطراف ایران و یمن، در صدد تشکیل یک ایتلاف نظامی است.

آقای دنفورد گفت: "ما در حال تبادل نظر با چندین کشور هستیم ... احتمالا در هفته‌های آینده مشخص خواهیم کرد که چه کشورهایی از ارادۀ سیاسی برای حمایت از این طرح برخوردارند؛ سپس ما مستقیما با نیروهای نظامی (آن کشورها) برای شناسایی توانایی‌های ویژه که از این طرح پشتیبانی می‌کند، کار خواهیم کرد".

ایران بارها تهدید کرده است که اگر قادر به صدور نفت نباشد، تنگه هرمز - جایی که یک پنجم نفت جهان از آن می‌گذرد - را خواهد بست.

به دنبال حمله بر نفت‌کش‌ها در آب‌های بین المللی اطراف ایران، طرح امریکا برای تشکیل ایتلاف بین المللی به هدف تامین امنیت رفت و آمد نفت‌کش‌ها در این منطقه اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

دونالد ترمپ، رییس جمهور امریکا نیز دوشنبه شب در مکالمۀ تلیفونی با امانویل ماکرون، رییس جمهور فرانسه در باره ادامۀ تلاش‌ها برای "جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و پایان دادن به رفتارهای بی‌ثبات‌کنندۀ آن کشور در شرق میانه" صحبت کرده است.

ایالات متحده در یک سال اخیر فشار حداکثری را بر ایران اعمال کرده و گفته است که ایران باید مثل یک کشور عادی رفتار کند و از تلاش برای دستیابی به جنگ‌افزارهای هسته‌ای، برنامه گستردۀ موشکی، حمایت از دهشت افگنی در منطقه و سایر اقدامات تنش برانگیز دست بردارد.

XS
SM
MD
LG