لینک های دسترسی

Breaking News

۳۸ هزار افغان از ویزه خاص مهاجرت به امریکا استفاده کرده است


ایالات متحده امریکا، از سال ۲۰۰۹ به این سو، برنامه ویزای خاص مهاجرت افغان ها به این کشور را آغاز کرده است.
ایالات متحده امریکا، از سال ۲۰۰۹ به این سو، برنامه ویزای خاص مهاجرت افغان ها به این کشور را آغاز کرده است.

مقام‎های سفارت ایالات متحده امریکا در کابل، می‎گویند تا زمانی که کانگرس این کشور ویزای جدید SIV یا ویزای خاص مهاجرت افغان ها به امریکا، را تصویب نکند، مصاحبه با متقاضیان جدید ویزای SIV در حالت تعلیق قرار خواهد داشت.

مقام‎های سفارت ایالات متحده امریکا تأکید می‌ورزند که ویزای خاص مهاجرت به امریکا یا برنامه SIV را توقف نداده اند، بلکه مصاحبه‌های جدید برای صدور این ویزا، درحالت تعلیق درامده است.

کیت بارتلت، معاون کنسولی سفارت امریکا در کابل، در صحبت با صدای امریکا گفت، آن‎کشور متعهد به حمایت از افغان‎های است که با نظامیان و حکومت امریکا کار کرده اند.

خانم بارتلت، افزود "ما متعهد به حمایت از کسانی استیم که زندگی خود را در معرض خطر قرار داده اند و نظامیان امریکایی و سایر کارمندان دولت امریکا را در انجام وظایف شان کمک کرده اند."

ابهام در مورد تعلیق صدور ویزای خاص مهاجرت به ایالات متحده امریکا، افغان‎های را که با نظامیان و حکومت امریکا در افغانستان، اجرایی وظیفه کرده اند، نگران ساخته بود.

از سال ۲۰۰۹ تا اکنون ۳۸ هزار افغان از ویزه خاص ایالات متحده امریکا استفاده کرده است و تنها در سال گذشته میلادی بیش از دوازده هزار افغان، با استفاده از این ویزه، به ایالات متحده امریکا مهاجر شده اند.

شماری از سناتوران جمهوری‎خواه و دموکرات‎‌، چهارشنبه هفته گذشته لایحۀ را برای کنگره ایالات متحده امریکا پیشنهاد کردند، تا ۲۵۰۰ ویزای خاص برای شهروندان افغان اختصاص داده شود؛ اما در این مورد هنوز تصمیم گرفته نشده است.

خانم بارتلت، در این مورد گفت "این ارتباط به کانگرس دارد، تلاش‎ها در کنگره امریکا جریان دارد تا به تعداد ۲۵۰۰ ویزای دیگر اضافه کنند، این نشانه خوب است. ما به طی مراحل درخواستی‎های موجود ادامه می‎دهیم و تا زمانی که ویزای اختصاص یافته از جانب کانگرس باقی مانده باشد برای واجدین شرایط، ویزه صادر خواهیم کرد."

برای سال جاری میلادی ۱۵۰۰ ویزه خاص مهاجرت به امریکا یا SIV برای افغان‎ها اختصاص داده شده است که ۱۴۰۰ ویزه آن هنوز باقی مانده و سفارت امریکا در کابل، مصمم است تا اول جون سال جاری میلادی، روند توزیع این ویزه‌ها را نیز به اتمام برساند.

پروگرام ویزای خاص مهاجرت به ایالات متحده امریکا یا SIV در سال ۲۰۰۹ از سوی کانگرس این کشور تصویب شد و قرار است تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی ادامه یابد. این ویزا برای افرادی داده می‎شود که با نظامیان یا حکومت امریکا کار کرده اند.

پس از آنکه دونالد ترامپ، به عنوان رئیس جمهور امریکا، تعیین شد،شرایط سفر و مهاجرت به امریکا دشوارتر گردید.

در همین حال کیوین اوکانر، معاون سخنگوی سفارت امریکا در کابل، در صحبت با صدای امریکا گفت، فرمان‎هایی رئیس جمهور امریکا برای منع مهاجرت به ان کشور، شهروندان افغانستان را دربر نمی‎گیرد.

آقای اوکانر افزود "این خیلی مهم است که فرمان‎های اجرایی مهاجرت و برنامه ویزه خاص یا SIV مسایل جدا از هم است. فرمان‎های اجرایی مهاجرت به شهروندان افغانستان تعلق نمی‎گیرد. افغان‎های که همین اکنون دارای ویزه‎های با اعتبار اند، می‎توانند به امریکا سفر کنند."

دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا در نخستین روزهای ریاست جمهوری اش، سفر شهروندان شش کشور عمدتأ مسلمان نشین را به امریکا متوقف کرد که پس ازآن با مخالفت شدید مقام‎های قضایی و عدلی امریکا مواجه شد.

XS
SM
MD
LG